Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Make A Prayer

Oh people!
In a heart made of tin and clay,
A small boy dreams away,
Of clean water and a need a day,
And not to fear miles as he plays each day,

Oh people!
Somewhere darker out the way,
Ate us far yet another prey,
To save his life he just couldn't pay,

Tell me what we're gonna do,
For our brothers in the Bam,
For our sisters in Darfur,
ooohh...

Show me what we're gonna do,
Are we just gonna sit there,
Nice and cozy on our own chair,
Where we not even make a prayer,
ooohhh...

You,
You might ask yourself,
Why should I help this people,
Then tell me why?
We're not so different from you,
We have dreams just like you,
But they were burried with the bodies of her love ones,

Oh people!
Are we deaf, dumb and blind,
What is going through our minds,
Don't we care for the rest of mankinds,
hmmm...

Oh people!
We claim to love peace and justice,
Why do we preach what we don't practice,
Let's help them out of this darkness,

Tell me what we're gonna do,
For our brothers in Ethiopa,
For our sisters in Rwanda,
ooohh...

Show me what we're gonna do,
Are we just gonna sit there,
Nice and cozy on our own chair,
Where we not even make a prayer.

Samy Yusof
Make A Prayer

listen here: http://www.imeem.com/people/HVIgBZ_/music/IOTOzKzo/sami_yusuf_make_a_prayer/

Aku menangis kali pertama aku dgr lagu ni.senikata sgt2 menyentuh hati,terkena batang idong sendiri.penyampaian amat berkesan.ini buat aku pk balik apa yg aku dah buat utk saudara2 kita kt luar negara.especially kt tmpt2 yg mmg dilanda masalah dan pergolakan dalaman.aku sedih skali lg bila pk mende ni.skek sgt yg aku dah wat.nk dibandingkan ngn pertlgn yg aku time drpd keluarga dan sahabat2 time aku ssh,amatlah sedikit yg aku berikan plak kt derang yg amat memerlukan.aku rs bersalah yg bersangatan.aku bkn saudara yg baik selama ni.aku x bape menghayati hadith Rasulullah yg suruh kita sayang saudara kita cam sayang diri sendiri.

aku rs rata2 drpd kita pon mcm tu.kita dah terlampau leka ngn kesenangan yg kita ada.kt mesia ni,blh kata apa yg kita nk mesti dpt.kalo x dpt arini,mgu depan mst dah berusaha p carik kt mana2 yg ada mende yg kita nak tu.inilah kesan akibat kemakmuran yg terlampau-lampau.bknnye nk kate x bersyukur ngn kemakmuran yg kita ada.Alhamdulillah,bersyukur sgt ngn apa yg kita dah kecapi slm ni.tp kontranya ttg kemakmuran yg terlampau ini ialah kita melupakan saudara2 kita yg sengsara,mencari sesuap nasi untuk 'idop',bkn utk kenyang.tetambah saudara2 kita kt Palestin,Darfur,Afghanistan,Chechnya,Kashmir dan byk tempat lg.apa yg tlh kita sumbangkan kpd mrk.

ya,mmg kita pernah menderma kt tabung2 yg dikutip utk membantu mrk,namun apalah sgt stkt seploh ringgit berbanding dgn kemampuan kita yg sbnr.bkn nk memperkecilkan sumbangan ikhlas kita,tapi nk menyedarkn kita ttg hakikat bhw baru sdkt yg kita hulurkan utk mrk.namun mgkn itu saja yg kita scr individu mampu utk lakukan wat ms ini.lantas jgn jadikan ini sbg penyebab kpd kita utk x menanamkan azam dan cita2 yg mulia utk menabur bakti dan jasa dalam membantu saudara2 kita pd masa depan.oleh itu,tanamkanlah smgt dan azam shbt2ku utk menjadikan 'mardhatillah' sbg matlamat kehidupan kita.kita yg InsyaAllah bakal menjadi doktor muslim yg berjaya haruslah x pandang 'doktor' tu sbg pengakhiran matlamat kita hidup kt dunia ni.aku perasan dan aku npk ade sebilangan kecil yg menuju ke arah tu,tp sama2lah kita saling membantu dan mengingati dlm menjadikan matlamat mulia ni sbg 'goal' hidup kita.smntara kita merancang kehidupan kita mencapai matlamat mulia tu,sudi2kanlah kiranya mendoakan saudara2 kita di tmpt2 bergolak,mg Allah pnjgkn umur kita utk sempat berjihad mempertahankan kalimah Allah dan semoga kita x terbabas dari jalan yg diredhai ini.Amin Ya Rabb!!

4 komentar:

Bak pepatah melayu "Sikit2, lama2 jadi bukit".

Dalam kita nak tolong saudara2 kita, aku kira eloklah start ngan benda kecil dulu. InsyaAllah kalau istiqamah, akan berakhir dengan benda yang besar.

(Peringatan buat diri sendiri - tolong diri tu dulu!)

 

Pada aku, kemakmuran tu tak salah. Cuma bagaimana kita mensyukuri kemakmuran tu yang tak kena. patutnya,makin makmur, kita makin insaf, makin kuat semangat nak tolong saudara2 lain yg lebih memerlukan. bukannya makin lupa.

utk org yg tak reti bersyukur, biarlah hidup dalam kemakmuran atau konflik, dia tetap takkan fikir psl orang lain. kalau makmur, dia lupa diri. kalau konflik, dia duk fikir konflik dia, takde masa nak pk konflik org len.

 

em.btol la yg sume kt ats tu ckp.
sbb xda kesedaran jugakla yg 5.4 juta leh perabes kt hiburan ngam senang atinye tu..tp nk kirim kt saudara yg memerlukan kt sane xterkirim..em.
makmur dan berkesedaran kan senang menyumbang...
makmur tnpa kesedaran yang wat hilang hati perasaan.

 

jatak...pehal ngn diri ko?nk tlg pe?ko kira ok la dol,mkn ckp,pakai ckp,mandi basah,tdo lena,bena puas.keh3x.xyah tlg pape pon kot.

derang kt tmpt len mkn pon xde weh.kita siap plh nk mkn ktne.pastu leh lak xtau nk psn pe.derang xleh nk mkn pe.beza do.

derang mandi pon x bsh,sbb air xda.kalo ade air pon wat nk minum.tu pon tah ade tah xde.

derang kdg2 pakai ttp ala kadar je.xnk bg nmpk aurat.kita siap ada lab coat lg ngn tie.

derang nk bena pon ssh.bkn constipate.tp sbb xde pe nk kuar.sian do derang dr kita.