Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Islam agamaku

Salam...

Islam merupakan sebuah agama yang komprehensif. Komprehensif di sini membawa maksud, ia sesuai dan bertepatan untuk digunakan pada setiap masa dan tempat. Ada ulama' yang mendefinasikan Islam sebagai satu sistem kehidupan yang merangkumi kepimpinan, mu'amalah, perundangan dan sebagainya. Pokoknya ialah Islam merupakan satu cara kehidupan. Islam akan memandu seseorang itu menuju kepada satu tujuan atau matlamat, iaitu 'mardhatillah' atau keredhaan Allah.

Apakah bukti bahawa Islam adalah agama yang diredhai Allah dan bknnya agama2 lain yang ada di dunia pada hari ini. Jika difikirkan secara logik akal, agama Kristian mempunya penganut plg ramai dalam dunia. Selepas itu baru diikuti oleh Islam di kedudukan kedua. Bg saya, sesiapa yang x dpt menjawab persoalan ini secara spontan haruslah menilai kembali iman masing2.

Dalam surah Ali-Imran ayat ke-19, Allah telah berfirman yang bermaksud, "Sesungguhnya agama yang benar di sisi Allah ialah Islam". Ini jelas menunjukkan bahawa Islamlah agama yang benar.

Selain dari ayat di atas, dalam surah Al-Maidah ayat ke-3, Allah berfirman yang bermaksud "Hari ini telah Aku sempurnakan padamu agamamu, dan telahKu lengkapkan nikmatKu ke atas kamu dan Aku meredhai Islam sebagai agamamu".

Terdapat pelbagai ayat di dalam Quran yang menjelaskan tentang kebenaran Islam sbg agama Allah. Tapi saya rasa mencukupi bagi setiap umat Islam utk memastikan kedua-dua ayat di atas disemat dalam kalbu agar dpt menguatkan keyakinan bahawa kita berada di atas landasan yang betul. Ramai kawan-kawan di luar sana yang masih lagi meragui akan kesahihan Islam sbg agama yang benar. Lantas, adalah penting bagi setiap drpd kita utk menyampaikan bukti2 yang kukuh dr Quran dan juga Sunnah bagi mengembalikan keyakinan mereka terhadap Islam dan agar mereka tdk terlalu cepat untuk termakan pujuk rayu pendakyah agama yang tujuannya untuk memalingkan umat Islam dari Islam.

Pendakyah2 agama lain sedang berusaha untuk melemahkan aqidah dan pegangan umat Islam dengan perancangan mereka yang amat mantap dan sistematik. Lantas menjadi kewajipan pada kita untuk 'counter back' apa yang mereka cuba lakukan.

"Mereka merancang, Allah juga merancang, dan sesungguhnya sebaik-baik perancang adalah Allah"

New Posting

Salam...

Dah stat O&G posting.rs cam cuak gak.kn deliver 15 babies,wohooo.banyak gler.takut gler.cam x nmpk ms dpn g dlm posting ni.tp pape pon akan ku teroskan perjuangan ini demi sebuah impian suci.hehe.kalo ade pape kate smgt bg la,kot2 bg ksn kt jiwa ini.hehe

Ghamid

Salam….

Aku g gunting rambut ritu. Terasa rimas lak rambut lebat sgt. Kn gak g potong walaupun dah mlm. Aku g gunting kt kedai mamak je. X g salon2 nih. Aku pon masok la kedai gunting rambut tu. mata aku tertarik kt sorang pelanggan yg tgh digunting rambut kt kerusi no 2. Ada sorang amoi cina dok kt kerusi tu. Dlm ati aku cakap “eh, biar btol mamak nih. Bl masa lak reti potong rambut pompuan?”. Aku pon sangka baik kt mamak tu, igt dia mmg blh potong rambut pompuan. Aku pon p dok kt kerusi tgu turn aku. Dgn x dirancangnye kerusi yg aku dok tu menghala kt tmpt amoi tu. aku pon tgk diam2, comei gak amoi ni. Hehe. Pastu aku nampak mamak tu amek mesin potong rambut tu, trus menggondolkan kepala amoi tu. huih, boleh ka wat camtu? Aku tgk blk btoi ka ni amoi, atau laki rupa cam amoi. Aku pasti ni amoi. Mmg botak kepala dia. Aku rasa mamak tu pakai pelapik 2. Pas dia abeh potong rambut aku tgk skali lagi, mmg dogol, tp comei lg n still nmpk cam pompuan. X nmpk cam laki.

Tb2 aku terpikir, kalo la dia ni Muslim, boleh ke die wat camtu? Sbb Islam x halalkan pompuan menyerupai lelaki. Scr umumnya kita tau yg botak lbh sesuai dan sepadan ngn laki dan berambut (x kira la pnjg ke pendek) mmg sinonim ngn pompuan. Tp dlm kes ni, walaupun dia potong botak, still nmpk wajah kepompuanan die. So camne? Aku rs hukum yg memulanya dah jelas lg bersuluh dah jadi kabur. Xtau nk kategorikan ni sbg apa hukumnya. Yg pasti aku xleh letak hukum secara membuta-tuli, perlu merujuk yg lbh arif.

Kemudian aku tingat yg rs2nye aku penah tdengar yg ada hadith yg cakap, di era kiamat ada byk mende ghamid (kabur, x jelas…btolkan kalo salah ek ttg kwjdn hadith ni). Benarlah kata2 Rasulullah. Kalo kita tgk dunia skang ni kan, byk sgt mende yg kita x pasti kesahihan die. Tp2 ari kita dihidangkan dgn berita2 yg entah btol entah x, smpkan kita blh hilang pertimbangan kadangkala. Mknn pon pnoh ngn unsur2 syubhah. Kalo la kita btol2 kaji asal-usul mknn kita, tah bape jenis mknn la agaknya kita blh mkn dgn sukarianya. Terlampau byk syubhah dlm dunia arini. Bahkan kadang2 tu bkn stkt syubhah, yg jelas haram pon di’nampakkan’ sbg halal. Cthnye cam system pinjaman wang dkt bank. Mana ada bank yg x mtk ‘bunga’? kalo dia x pakai istilah ‘bunga’, die pakai istilah servis caj. Ok la,tu boleh trime lg. scr dasarnya camtu la derang cari mkn. Kalo x bungkus la bank tu.

Ni la zaman kita skang ni. Zaman yg pnoh kesyubhahan (kalo ade la perkataan ni). Nak xnk, kite kn gak menghadapinya hari ke hari. Tp yg menjadi persoalan, bagaimana kita menghadapi mende ni. Adakah kita menghadapinya dgn pnoh redha? Atau kita mengambilnya dgn kdar keperluan semata2. Tepuk dada tanya Iman. Tp rata2 dr kita mmg x dpt lari drpd kehidupan camni. Kita hya mmp pohon keampunan dr Allah dan berusaha mencari yg terbaik bg diri kita. wallahua'lam

Think bout it...

Post-Ramadhan

Salam...

1 Syawal dah berlalu.Teringat aku di zaman budak2 dulu, raya lah ari yg dinanti2. Malam raya diisi dengan melaram ngn baju raya baru. dulu mesti berbaju melayu dan bersampin, tapi sekarang dah x kira. apa ada pakai je. aku rasa dah dekat 4 tahun aku x beli baju melayu baru. baju yg ada pon lawa lg. wat rugi duit beli baru. bek aku pakai duit tu tukar minyak itam moto aku. dah agak semput skek moto kesanyanganku tu, tp sgt berjasa. skang ni raya pon x rasa cam raya. raya dah tgl pd nama. skang sibuk diisi dgn ngemas umah. ziarah2 pon dah kurang sbb mls nk kuar, bkn sbb ade byk cite bes kt tv.

aku msh tingatkan khutbah raya kali ni. khatib menekankan betapa pentingnya meneruskan segala amal ibadah yg dibuat dlm bulan puasa. kbykn dr kita hanya melakukan amalan fardhu mahupun sunat scr istiqamah dlm bulan puasa shj. slps mlgkh masok dlm Syawal, bkn stkt amalan sunat dilupakan, bahkan amalan fardhu juga kdg ditinggalkan. alasan yg sll diberikan adalah tiada masa kerana ramai tetamu bertandang ke rumah. inilah sikap yg perlu kita kikis dr masyarakat kita. khatib juga berpesan agar amalan yg dilakukan perlulah ditingkatkan dari masa ke semasa. sbg contoh amalan mengaji al-Quran merupakan amalan standard di bulan puasa. ttp jgnlah amalan itu hya berterusan sekadar mengaji, kita haruslah mengkaji apakah intipati yg terdapat di dlmnya. ramai dari kita yg hya menekankan ttg bacaan, makhraj, lagu dan seumpamanya semata. kita lupa bhw yg lbh pntg bknlah mengaji, ttp mengkaji. kita lihat hari ini ramai org bkn Islam memeluk agama Islam bkn krn akhlak umat Islam ttp kerana isi al-Quran. mrk tertarik dgn Islam yg dibawa oleh al-Quran dan bkn Islam yg dibawa oleh umat Islam sendiri. mengapa ini boleh terjadi? ini kerana umat Islam sendiri telah meninggalkan al-Quran dr aspek penghayatannya dan hya menekankan ttg perkara yg disebutkan tadi.

lantas sabahat2, marilah kita sm2 meningkatkan kecintaan kita kpd Islam melalui penghayatan al-Quran. ssghnya al-Quran membawa ilmu yg merangkumi segenap aspek kehidupan manusia, bahkan ia juga merukan penawar bg org2 yg beriman. moga Syawal kali ini menjadikan kita hamba yg lebih cemerlang, gemilang dan terbilang.
@adil@adil@adil@adil@adil@adil