Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Islam agamaku

Salam...

Islam merupakan sebuah agama yang komprehensif. Komprehensif di sini membawa maksud, ia sesuai dan bertepatan untuk digunakan pada setiap masa dan tempat. Ada ulama' yang mendefinasikan Islam sebagai satu sistem kehidupan yang merangkumi kepimpinan, mu'amalah, perundangan dan sebagainya. Pokoknya ialah Islam merupakan satu cara kehidupan. Islam akan memandu seseorang itu menuju kepada satu tujuan atau matlamat, iaitu 'mardhatillah' atau keredhaan Allah.

Apakah bukti bahawa Islam adalah agama yang diredhai Allah dan bknnya agama2 lain yang ada di dunia pada hari ini. Jika difikirkan secara logik akal, agama Kristian mempunya penganut plg ramai dalam dunia. Selepas itu baru diikuti oleh Islam di kedudukan kedua. Bg saya, sesiapa yang x dpt menjawab persoalan ini secara spontan haruslah menilai kembali iman masing2.

Dalam surah Ali-Imran ayat ke-19, Allah telah berfirman yang bermaksud, "Sesungguhnya agama yang benar di sisi Allah ialah Islam". Ini jelas menunjukkan bahawa Islamlah agama yang benar.

Selain dari ayat di atas, dalam surah Al-Maidah ayat ke-3, Allah berfirman yang bermaksud "Hari ini telah Aku sempurnakan padamu agamamu, dan telahKu lengkapkan nikmatKu ke atas kamu dan Aku meredhai Islam sebagai agamamu".

Terdapat pelbagai ayat di dalam Quran yang menjelaskan tentang kebenaran Islam sbg agama Allah. Tapi saya rasa mencukupi bagi setiap umat Islam utk memastikan kedua-dua ayat di atas disemat dalam kalbu agar dpt menguatkan keyakinan bahawa kita berada di atas landasan yang betul. Ramai kawan-kawan di luar sana yang masih lagi meragui akan kesahihan Islam sbg agama yang benar. Lantas, adalah penting bagi setiap drpd kita utk menyampaikan bukti2 yang kukuh dr Quran dan juga Sunnah bagi mengembalikan keyakinan mereka terhadap Islam dan agar mereka tdk terlalu cepat untuk termakan pujuk rayu pendakyah agama yang tujuannya untuk memalingkan umat Islam dari Islam.

Pendakyah2 agama lain sedang berusaha untuk melemahkan aqidah dan pegangan umat Islam dengan perancangan mereka yang amat mantap dan sistematik. Lantas menjadi kewajipan pada kita untuk 'counter back' apa yang mereka cuba lakukan.

"Mereka merancang, Allah juga merancang, dan sesungguhnya sebaik-baik perancang adalah Allah"

0 komentar: