Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Jom blaja... :)

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Segala puji bg Allah tuhan sekelian alam

Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Penguasa di hari pembalasan

Kepada Engkaulah kami berserah dan kepada Engkau jualah kami memohon pertolongan

Tunjukkanlah kami jalan yang lurus

Yaitu jalan yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan jua jalan orang-orang yang sesat

(Al-Fatihah 1-7)

Inilah bacaan kita hari2 bila solat. Bahkan, solat akan menjadi x sah tnp Al-Fatihah. Kalo kita amati btol2 maksud surah yang mulia ni, kita akan dapati bhw surah ni bkn hya sekadar surah. Ia juga merupakan satu doa yg kita lafazkan setiap kali kita solat, dan tidak juga kita nafikan bhw ia juga merupakan sebahagian drpd mukjizat. Kalo kita perhatikan ayat yang kelima, kita akan dapati bhw kita telah menyatakan kpd Allah bhw kita adalah hambaNya dan hya akn bergantung pd Allah semata2. Namun hakikatnya pd hari ni, berapa ramai umat Islam, terutamanya di negara kita Mesia yg tercinta ini benar2 berpegang teguh dgn kenyataan diri kita sendiri ketika mana kita menunaikan solat fardhu kita. Apabila kita menyatakan yg kita adalah hamba Allah, ia boleh diibaratkan spt sumpah taat setia yg kita lakukan di dunia pd hari ini kpd pemimpin, negara dan seumpamanya. Lantas apabila kita melafazkan sumpah taat setia ini, kita secara automatik tertakluk di bwh perundangan dan kehakiman Allah 'azzawajal. Rata2 umat pd hari ini memandang enteng akan hukum-hakam Allah s.w.t. Ada sesetengah golongan yg sggp mencabar org lain utk melaksanakan hukum Allah. Mengapa perlu dipertikai dan dicabar? Ia merupakan tanggungjawab kita sbg khalifah Allah di muka bumi ini utk menegakkan kalimah Allah. Orang yg mempertikaikan hukum Allah merupakan orang yg ingkar kpd Allah dan blh menjurus kpd kekufuran sekiranya tidak bertaubat, wal'iyazubillah. Justeru, jika kita bertemu dgn org sebegini jgnlah kita memencilkan dan berbuat tidak tahu. Kemungkinan org yg berkata demikian tdk mempunyai ilmu yg cukup berkenaan Islam, bertepatan dgn keadaan di dunia skarang ini yg lbh mementingkan hiburan semata2. Kita wajib menerangkan kpd dia perkara dan situasi sebenar agar dia kembali ke jalan yg benar.

Ayat ke 6 dan ke 7 menyatakan ttg hasrat kita selepas kita berjanji akan taat setia kpd Allah. Kita mengharapkan agar Allah s.w.t menunjukkan kpd kita jln yg disukai oleh Allah agar kita tdk terpesong drpd tujuan sbnr kita dijadikan di muka bumi ini iaitu mengabdikan diri kpd Allah. Pengakhiran kpd semua yg kita lakukan, kita mengharapkan agar kita diberikan keredhaan drpd Allah dan digolongkan dlm golongan org2 yg soleh, dan moga kita semua mendapat syafaat Allah di akhirat kelak.

Inilah yg kita lafazkan stp hari, namun berapa ramaikan drpd kita yg memahami apa yg dilafazkannya. Kita blh diibaratkan spt burung kakak tua, hanya pandai mengulangi apa yg org katakan, namun x pernah memahami ttg isi kandungan percakapan tersebut. Justeru, nasihatku buat sume teman di luar sana, kalo ada peluang, blajarlah bahasa arab kerana ia merupakan bahasa Quran, bahasa Rasulullah dan bahasa ahlul jannah. Kita sanggup menghabiskan wang dan masa utk memantapkan bahasa Inggeris kita, yg dianggap sbg bahasa global, bahasa teknologi dan sebagainya pada hari ni, xkan kita x mampu utk meluangkan sedikit ms dan usaha utk mempelajari bahasa yg plg mulia ini. x susah teman2ku. Belilah satu Quran terjemahan, yg murah pon xpe. Setiap hari bacalah 10 ayat dr Quran dan lihat translasi ayat di sebelahnya. Mgkn x dpt nk menguasai bahasa arab scr total, ttp alangkah baiknya jika kita memahami apa yg kita lafazkan. Moga insyaAllah dgn usaha kita, akan diganjarkan Allah dgn segala kebaikan.

Al-dha'if ilallah

1 komentar:

Alhamdulillah atas peringatan.
Memang benar, kita selalu mengulang, tapi tadabbur, aduh, gak bisa sekali. kita sering saja ngungkap ayat yang sama.

Kekadang kita nih hebat berbicara tentang isu tu, mengajak mereka memahami isu-isu syumul seperti kemasyarakatan, sistem perundangan, pendidikan, ekonomi,politik, tapi terkandas di medan khusyu' dlm solat, pincang dlm memperhalusi makna kalimat dlm solat..

Sadisnya..padahal kesemua perkara-perkara yang menyentuh tentang kesyumulan Islam ni tidak boleh dipisahkan.

Sedangkan Al-fatihah sungguh indah maknanya, sungguh kompleks susunan komponen doanya.