Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Saudara2ku

Khutbah Jumaat arini (2/1/09) benar2 menyedarkan aku akan kedhaifan dan kedayusan diri aku. arini genap 7 ari Palestin dihujani oleh bom mortar yg dilepaskan oleh rejim zionis laknatullah. sayu dan sedih apbl memikirkan nasib saudara2ku di bumi Palestin. sedih dan kesal apbl memikirkan sumbangan yg tlh aku sumbangkan dlm membantu saudara2ku. stp ari mrk dibedil dgn bom2, ditembak tnp belas kasihan, dibiarkan kebuluran tnp sebarang mknn, dan apa yg kita kecapi arini x mgkn dpt mrk kecapi dlm ms terdekat. mrk bakal berterusan mengecapi kesengsaraan yg dahsyat utk satu jangka ms yg lm.

Di kala mrk x mempunyai sbrg mknn utk mengalas perut, kita mampu untuk mkn ais-krim, burger dan sbgnya. di kala mrk tdo x beralas, kita mmp utk tdo di atas tilam yg lembut dan berbantalkan bantal yg empuk. bkn bermaksud utk menyuruh kita meninggalkan sgl kemewahan dan kekayaan yg kita ada arini, cm ingin mengajak sume utk berfikir dan bermuhasabah akn nikmat yg kita kecapi pd arini. ya, kemewahan dan kekayaan amat penting dlm hidup dan dlm dakwah. tnp duit, x mgkn kita dpt berbuat sesuatu di dlm dunia materialistik ini. bahkan, kepapaan bleh menjurus kpd kekufuran. lantas, harta merupakan komponen idop yg penting.

Tertarik dengan kenyataan khatib yg menyatakan bhw, jika ada lah golongan manusia kelas pertama, mrk berada di bumi Palestin. mrk lah glgn yg x putus2 mempertahankan kedaulatan negara, maruah dan nyawa mrk sejak dr 1947 shinggalah skang. xde sorang pon insan di Malaysia yg tercinta ni yg layak digelar atau digolongkan dlm glgn kelas pertama ni. xde dr glgn atasan, apatah lg kita yg berada di kelompok bwhn ni. aku stuju ngn kenyataan khatib tu. apa la sgt usaha kita yg membolehkan kita digolongkan dlm glgn elit tersebut? jwpnnya mudah. xde, kalo ade pon terlampau-lampau sedikit. kita lbh menumpu kpd hiburan dan keseronokan spt yg kita blh lihat di media utama kita. kita bagaikan ketandusan hiburan shgga memerlukan rncgn hiburan yg melambak2. kita menghidangkan hiburan dan sampah kpd minda dan pemikiran, lantas secara langsung akn melahirkan glgn minda kelas sampah, sesuai dgn santapan minda kita.

lantas, kita perlu melakukan perubahan kpd sistem kita. utk melakukan perubahan ini kita perlukan kuasa. utk mendapatkan kuasa kita perlukan ilmu yg disuluhi Quran dan sunnah. jom la kita sm2 bermuhasabah dan menetapkan smgt utk melakukan perubahan ke arah kebaikan utk diri kita.

4 komentar:

Salam

Apakan daya kita,melainkan simpati dan doa kepada mereka,sedangkan yang berjiran dengan mereka pun buat pekak badak..ini lah umat islam zaman sekarang..negara2 arab tu kurang sedar agaknya,takut sangat aset perniagaan mereka merudum..teruk betul pak2 arab,dari zaman jahiliyah lagi...

p/s: jom main boling dekat TS nanti

 

Pernah salah sorang pejuang palestin datang kat Mesia ni, buat sesi dialog, (lama, sebelum peristiwa 27 dis lagi)..

Ada sorang drpd rakyat malaysia ni menyoal, "Palestin perlukan ke tenaga ketenteraan dari malaysia?"

Jawabnya, ni au kama Qal je, (bukan dengar pun dialog tu): Tak perlu, kerana kami sudah punya jiwa-jiwa dan semangat yang cukup kuat untuk berjihad di Palestin"

-Terasa sedih, kita tak dianugerahkan peluang untuk syahid seperti mereka... Tapi, andai berpeluang, adakah kita sanggup? Intifadha'?
-Betapa kami impikan mati kami mati syahid

 

jihad ada mcm2 cara dan cara terakhir ialah peperangan.syahid pon ada mcm cara.yg penting azam dan usaha utk mendpt dua2 tu bertepatan dgn kemampuan kita.

ada je kisah d zmn Rasulullah,ada sahabat yg ingin p perang,tp Rasulullah tya berkenaan dgn org tua jika msh hidup atau pon x.sahabat tu jwb hidup lg,Rasulullah larang sahabat tu p perang sbb melaksanakan tggjwb trhdp kedua ibu bapa juga adalah jihad.

so sume tu gantung kt kite kn?herm..

 

Ha'ah, jihad tu banyak..
Itula, sampai tak kite ke jihad2 yg disebutkan tuh.
Bukan maksud nak gi sane dan berperang..
Cume nak syahid je.
Mati dalam perjuangan..
Tq for the explanation kat atas ni.