Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Sejarah

Salam..

Rata-rata blog yg ku lawati memperkatakan ttg isu Gaza yg msh lg hangat. Aku mendoakan agar ia tdk hanya sekadar suatu ulasan yg dibuat untuk meraikan isu yg hangat dan masih belum ketemu penyelesaiannya. Namun aku berbangga kerana begitu ramai umat Islam yg masih prihatin dgn kemelut yg melanda negara kiblat pertama umat Islam, Palestin. Mendasari isu ataupun kemelut yg tdk berkesudahan ini, ingin aku kupas sedikit-sebanyak ttg sejarah terbentuknya Gaza dan tertubuhnya negara Israel.

Pada tahun 1948, dengan sokongan oleh pihak British, telah terbentuk negara Israel menerusi Perjanjian Balfour. Dalam perjanjian tersebut, pihak parlimen British tlh memberikan persetujuan dan sokongan dlm membantu utk mewujud dan menubuhkan sebuah negara baru yg merdeka bg menempatkan kaum Yahudi yg akn dikenali sbg Israel. Ini berlaku kerana kaum Yahudi tlh menjadi kaum pelarian terbesar setelah negara mereka tlh dijajah dan dikuasai oleh kuasa luar. Ini menyebabkan kaum Yahudi bertebaran di seluruh pelusuk dunia.

Dalam melaksanakan misi perjanjian tersebut, sebidang tanah harus disediakan bg menempatkan pelarian Yahudi tersebut. Berdasarkan kpd kajian yg dilakukan olh Robert Fisk, seorang wartawan barat yg terkenal dan dihormati, sebuah kampung kecil yg dikenali sbg Askalan di Palestin telah dipilih oleh British. Penduduk di Askalan telah dihalau keluar dr tempat tinggal mereka dan ditempatkan di satu tempat yg bernama Gaza. Mereka bkn shj dihalau, malahan tdk diberikan bantuan utk memulakan hidup baru di Gaza. Kemudiannya, kaum Yahudi masuk dan menetap di tanah Askalan dan dikenali sbg Israel. Dari situlah bermulanya kemelut di bumi Palestin yg berterusan hingga ke hari ini.

Selepas daripada itu, negara Israel tdk hanya duduk diam menanti bantuan pihak British buat kali kedua. Bahkan, sempadan negara Israel secara terus-menerus berkembang dan meluas seolah-olah ianya hidup dan mengalami proses tumbesaran. Pelbagai cara dan kaedah yg dilakukan oleh Israel dlm memperluas tanah kekuasaannya. Antaranya ialah dgn membeli tanah-tanah drpd bangsa Arab dan yg plg jelas dgn menindas dan menzalimi org Palestin.

Inilah sedikit-sebanyak ttg sejarah pembentukan Gaza dan Israel. Kalo nk dikupaskan scr mendalam ttg setiap perkara yg berlaku dan telah dilakukan oleh Israel, tak cukup untuk diceritakan dlm satu nukilan. Bahkan, mgkn ia akn mengambil ms berbulan lmnya.

Lantas, di mana nama kita selaku umat Islam terukir di sepanjang sejarah tersebut. Nama kita terukir sebaik shj kita menyedari dan menginsafi ttg kesengsaraan yg menimpa saudara-saudara kita dan kita menghulurkan bantuan sebaik mgkn tdk kira dlm apa jua cara dan kaedah sekalipun. Sekali lagi aku mengajak dan menyeru semua agar menyumbang segala yg termampu, plg kurang seungkap doa meringankan beban yg ditanggung mereka.

0 komentar: