Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Teknik Komunikasi Berkesan

Salam...

Lemas aku memikirkan tentang manusia yang sepatutnya menjadi contoh teladan yang baik, namun mengukirkan tompokan-tompokan samar mencacatkan dalam perkataan dan budi bicara. Jawatan yang disandang sepatutnya digunakan sepenuhnya untuk memberikan tunjuk ajar kepada golongan lebih akhir menggunakan kaedah penuh hikmah dan bijaksana. Seharusnya kata-kata yang dihemburkan sehari-hari mampu untuk membina sebuah generasi impian yang bakal meneraju dan memacu pembangunan negara dan dunia berlandaskan kepada tuntutan Ilahi pada suatu hari nanti. Kecewa dan hibanya apabila keharusan itu hanyalah sekadar retorik mulia semata-mata, tidak mampu untuk dilaksana dan dikecapi. Aku tidak suka untuk menggunakan nada sebegini untuk berkongsi pendapat dan pandangan melalui halaman blog, tapi terasa ingin mendapatkan pandangan semua agar aku tidak terbabas di dalam emosi dan fantasi sendiri.

Mengapa perlu menyisipkan sindiran ketika mengeluarkan kenyataan berbentuk galakan, motivasi, mahupun teguran? Sebagai seorang yang berjawatan tinggi dan menjadi harapan pentadbiran dalam sesebuah institusi pendidikan atau seumpamanya, setiap perkataan dan huruf yang disembul keluar dari mulut bakal dijadikan sebagai parameter dalam menilai kewibawaan sesebuah organisasi pentadbiran, walaupun dalam keadaan tidak rasmi.

Kehidupan yang kita lalui sehari-hari semestinya berbeza dengan orang lain. Pengalaman yang kita perolehi bakal menjadi acuan dalam membentuk pemikiran dan pandangan terhadap sesuatu isu. Zaman kita tidak semestinya sama dengan zaman anak-anak kita. Lantas kita perlu bersedia untuk mengolah sedikit minda kita agar dapat menyelaraskan pemikiran dengan zaman semasa, asalkan tidak melanggar asas-asas aqidah dan perjuangan yang telah ditetapkan.
Walaupun kita berada di tempat yang ‘tinggi’, kita tak sepatutnya melupakan tentang budi bahasa dan pekerti yang Rasulullah tinggalkan kepada kita. Saidatina Aishah pernah berkata bahawa akhlak Rasulullah ialah Al-Quran. Kita seharusnya menjadikan itu sebagai target atau matlamat kehidupan kita. Walaupun sukar untuk digapai, namun tidak mustahil sekiranya kita tekad dan komited dalam mencorak kehidupan kita berlandaskan Al-Quran dan Sunnah.

Aku sedar, selaku manusia kita bakal melakukan kesilapan dan kesalahan berulang-ulang kali. Entri kali ini bukanlah untuk mengkritik mahupun mengutuk mana-mana pihak, walaupun secara realitinya terpaksa berhadapan dengan puak-puak sebegini sehari-hari. Ada cara dan kaedahnya untuk kita menyampaikan rasa pemikiran kita. Apa gunanya kita memberi teguran yang boleh menjauhkan orang lain dari kita dan menyebabkan mesej utama yang ingin kita sampaikan tidak langsung masuk dalam pertimbangan orang tersebut. Bukan sahaja mesej tak sampai, bahkan kita akan menjadi bahan kutukan pihak yang tidak berpuas hati.

Aku menyeru kepada semua agar memeperbaiki teknik komunikasi kita. Semua orang boleh bercakap, tapi tak semua boleh berkomunikasi dengan baik. Aku pun harus belajar banyak lagi teknik komunikasi yang efektif. Sejak menjadi pembuat keputusan untuk posting kali ini, aku kesan banyak kelemahan yang aku ada. Lantas, perjuangan belum selesai.

11 komentar:

btol3....x perlu menyindir dlm berkata yg baik....ckp untuk nasihat n tegur...senang hati untuk menerima....ceit aku slalu kna sindir...sindiran semacam menjadi teknik untuk berdakwah lak...felik2...

 

ini sudah lebey eh?hehe.aku pon phm awat depa suka sgt wat cmtu.aku x ksh sgt pon kalo nk nyindir2 skek2,tp pstkn platform die btol.jgn la wat dpn org ramai yg xde kaitan.sdey tol

 

yup...kalo lebey2 sgt...org pun x berminat....kekadang terasa gak...tmbh2 dlm usrah....huhu...

 

oh,kalo dlm usrah aku x kisah sgt nk wat camtu.sbb sume dlm tu mmg ade kena mengena ngn kite.kdg2 kn gak wat camtu,tp cam aku ckp la.tgk tempat ktne.

 

hmmm...ur right...slamat la aku bkn jenis ske simpan dlm ati...cewah....tp still kena berpada2...kang ss sgt sampai tekeluar dr landasan dkwah...

bihun sup sedap(apa kaitan..hehe)

 

aku kt tmpin ni.hg xmo pa2 dr tmpin.ade kuari besaq kt cni.kalo hg mau batu tmpin bleh la.hehe

aku rs mskan ibu plg sedap.x kira die msk pe pon.hoho

 

abah aku masak sedap lg...x dpt nk nafikan....ibu masak sedap ka...x sedap ka...tetap rasa nk mkn....batu tampin?? ketol batu ja ang nk bg kat aku...

 

nak nyebok gak..aku x bape phm sgt isu ape ni..tp in general,i totally agree...everything has it's place and time...dan bile dh sedar yg kite salah,we should learn to say sorry..apologize for ur own mistake doesn't make u smaller than others

 

ni isu umum je.i agree with u.evrything has its place n time.tp mslhnye bile kite seringkali wat dunno n melampaui batasan.tp itulah dunia yg kita idop skang.

 

Oops. Terasa macam aku lak yang disindir hohoho

 

Jamil- hoho,sape makan masak lomak lado api shila,die la terasa pedas nak mamposnye.hehe