Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Fikir-fikirkan

Orang selalu cakap hidup kita ni macam roda. Kejap kat atas kejap kat bawah. Bila kita ada kat atas di kemuncak, kita rasa amat bahagia, puas dan senang dengan kehidupan kita. Masa tu kita bagaikan seorang kanak-kanak yang mendapat aiskrim di kala bermain di taman permainan. Perasaan begitu melonjak sehinggakan kadangkala terlupa akan batasan-batasan yang perlu dipatuhi dan dituruti.

Bila ada kat bawah, kita mula rasa tidak senang. Perasaan putus asa sering membayangi setiap tingkah laku dan perbuatan kita. Setiap yang kita buat pasti akan berasa tak bersemangat dan tak kena. Kadang-kadang ia membawa kita kepada kerja yang terbengkalai tak siap, dek kerana perasaan yang begitu meresahkan. Pemikiran nak mengasingkan diri dari dunia mula terbit di setiap sulcus otak kita. Akhirnya kita merana akibat terlampau lama berada kat bawah. Kemudian kita menghidapi penyakit kemurungan dan seumpamanya.

Ada yang mampu untuk menyembunyikan apa yang dia rasa dan alami ketika. Dia mampu untuk menjalani kehidupan dengan baik tanpa mendedahkan perasaan sebenar kepada rakan-rakan. Walaubagaimanapun ada juga yang langsung tidak mampu untuk menahan sedikit pun daripada menunjuk dan mencurahkan perasaan ketika itu. Rakan karib menjadi tempat untuk meluahkan perasaan, sehinggakan ada yang terpaksa mencari kaunselor untuk menceritakan tentang apa yang dialami. Ada juga yang membunuh diri akibat tidak tahan sangat tekanan yang menimpa.

Itu memang perkara biasa yang terjadi kepada manusia. Perasaan manusia sangat unik sehingga kadangkala, manusia sendiri tidak dapat memahami perasaan tersebut. Kita takkan dapat memahami kesemua perasaan-perasaan ini, tapi yang pasti, kita dapat mengawal perasaan ini daripada menjerumuskan diri kita pada kedudukan yang ekstrem.

Tidak kira di kedudukan mana kita berada, di atas atau di bawah, kita perlu ingat dan bersyukur pada pencipta perasaan tersebut, iaitu Allah. Ramai yang lupa padaNya ketika berada di atas, dan ramai juga yang lupa ketika berada di bawah. Perlu diingat bahawa kita makhluk yang hina. Ingatlah kepadaNya setiap masa, kerana ia menenangkan jiwa.

Aku di kedudukan mana? :)

3 komentar:

aku on the way nak ke bawah dah ni, sebab nak mula semester baru kan. tunggu masuk scholarship baru naik balik kot

 

Only you yourself know whether u kat atas or kt bawah.

And yes...the best thing to do is to always remember our Creator, no matter where we are on that wheel. And if you have any probs...cte la kt sumone u cn trust. Its better than driving urself crazy about it. ;)

Hope you'll have a good semester! :)

 

Jamil- yup,aku pon tgh dok pk camne nk bl buku utk paeds nih.harapnye dpt awl duit scholar :)

ulat buku kecil- hehe...translate nick ko.nk blk kl dah ni...ko dok la umah leklok.thanx for commenting nways.