Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Kembali Tenggelam

Salam...

Wah, sekali lagi tenggelam dalam kesibukan posting kali ni. Terlampau sukar untuk mencuri masa untuk menukilkan kalimah bagi berkongsi pengalaman ,ilmu dan pendapat. Akan kucuba jua semampu boleh bagi menyampaikan apa yang terbuku di minda.

Sekarang bakal menyambung posting 'paeds' di hospital Ampang. Esok merupakan hari pertama aku di wad 'paeds' hospital ini. Ingatkan baru nak berkenal-kenal dengan sistem wad di sini. Tapi dapat berita yang agak mendukacitakan dan mengjutkan, aku kena present case petang esok. Ampeh, bagi la sehari dua nak sesuaikan diri dulu, pastu baru la perangat enjin. Huh! Keampehan yang tak terkata. Hehe.

Baru selesai mengikuti program 'Train the trainer' yang dianjurkan oleh JAKSA kolej kediamanku. Tahniah dan syabas diucapkan kepada pihak penganjur kerana berjaya menganjurkan program tersebut. Namun aku sedikit terkilan dengan kehadiran yang amat sedikit. Sepatutnya kehadiran patut dititikberatkan oleh pihak penganjur. Mungkin disebabkan jadual akademik yang berbeza menyebabkan kehadiran yang sedikit. Aku terima alasan itu.

Banyak yang dipelajari dari program tersebut. Cukup untuk dirumuskan bahawa hidup kita mestilah berlandaskan wahyu Ilahi. Tanpa agama, tak ada makna hidup ini. Selain itu ada juga slot yang aku x sangka boleh berlaku di muka bumi ini yang melibatkan aku. Haha. Ade ke patut buat suprise epi besday kat aku. Bagi aku bukan suprise dah tu, memang malu tahap cipan gulung. Tak mampu digambarkan dengan kata-kata. Hehe. Melebih-lebih lak. Tapi terima kasih ku ucapkan buat semua yang menyanyikan lagu selamat untukku. Moga Allah kurniakan umur yang diberkati sampai mati.

Baru-baru ni ada junior yang bertanyakan rasa-rasanya cepat tak rasa masa berlalu sepanjang masuk medik nih. Aku terfikir sejenak sebelum memberikan jawapan. Memang terasa cepat masa berlalu. Rasanya macam baru tahun lepas masuk tamhidi. Hehe. Kesibukan kadangkala membuatkan kita lupa tentang masa. Kita terlampau sibuk untuk mengejar kelas dan seumpamanya, akhirnya lupa tentang masa yang berlalu.

Masa yang diberikan kepada kita hanyalah 24 jam sehari. Tak ada manusia yang mendapat kurang atau lebih walaupun sesaat. Jika demikian kita harus merancang dengan baik agar masa yang dibekalkan ini digunakan dengan sebaik mungkin agar ia tidak disia-siakan dengan kerja yang tidak menguntungkan. Ramai yang memandang enteng akan kepentingan masa ini. Bila ditegur tentang kepentingan masa, mula la nak berkerut dahi dan bermuncung mulut bagaikan musang kena sepak dengan Rolando. Hehe. Aku pun seringkali tewas dalam bab menguruskan masa dan badan sekali. Keh3. Dua-dua gagal tapi bermakna. Apakah maksud bermakna tu? Biarlah rahsia. Hehe.

Ok, cukup sampai di sini dulu. Sebenarnya dah tulis entri baru yang lain haritu. Tapi mungkin isu tu dah sejuk, agak tak sesuai nak dipostkan. insyaAllah akan menulis entri baru nanti. Moga sejahtera semua. Salam... :)

0 komentar: