Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Exam Syndrome

Salam...

Kalau kita bukak segala khazanah buku yang ada di alam semesta ni, kita takkan sekali-kali dapat berjumpa dengan tulisan bertajuk 'Exam Syndrome'. Mengapa? Kenapa? Apakah? Rata-rata yang menulis buku-buku serta artikel-artikel ilmiah merupakan antara mereka yang pernah melalui proses atau mengalami sindrom tersebut. Ia tidak dapat digambarkan dengan kata-kata bagaimana kroniknya sindrom tersebut dan tidak kurang juga yang merasa gentar dan takut untuk mendedahkan kepada umum bagaimana tanda-tanda dan gejala sindrom itu. Namun, aku rasa bertanggungjawab untuk mendedahkan kepada semua. Ini kerana aku tak mahu korang jadi macam kawan-kawan aku yang tengah mengalami sindrom membunuh masa depan ini.

Antara perkara yang boleh membawa kita kepada diagnosis ini ialah, perlunya ada peperiksaan dalam masa seminggu dua sebelum gejala-gejala melanda. Tipikal.

Jika difikirkan logik akal, kalau dah dekat dengan peperiksaan, manusia akan sibuk mengulangkaji pelajaran, menelaah dan meratah setiap muka surat buku tersebut. Kadang-kadang muka pun dah jadi buku.


Tapi jika seseorang itu terkena sindrom peperiksaan, dia akan banyak menghabiskan masa dengan melakukan ini:


Ya, bermain game. Terutamanya kalau yang ada PSP dan ada game PES dalam tu. Memang menyangalkan. Sampai tak tidur malam kadangkala cuba memenangkan liga.

Gejala kedua, selain daripada bermain game, dia juga banyak buat aktiviti ini:




Ya, layan citer series seperti 'Supernatural' dan seumpamanya. Mungkin bagi pesakit wanita mereka lebih suka cerita Jepun dan Korea, sehingga menangis menitiskan 'cendol' ke atas lantai.

Selain dari itu, pesakit juga mungkin berpura-pura seperti banyak berfikir dan berada dalam posisi ini:


Ya, tidur sebenarnya.

Ini adalah antara triad bagi sindrom peperiksaan ini. Gejala-gejala lain mungkin ada pada pesakit yang berlainan tapi agak jarang untuk kita jumpa.

Bagi mereka yang tidak menghidapi sindrom ini, mereka akan banyak menggunakan masa untuk membaca buku dan mengulangkaji pelajaran kerana mereka tahu mereka perlukan ilmu untuk menjawab peperiksaan.

Namun nasihatku janganlah kita lupa akan siapa yang memberikan kita markah lulus atau gagal sebenarnya. Ya, Allah la yang bagi kita semua tu. Oleh itu hendaklah kita jadi seperti ini:

Ya, banyakkan berdoa dan bertawakkal kepada Allah. Moga kita semua diberkati olehNya.

2 komentar:

insyaAllah...doakan sesama kita