Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Ambivalent

Salam...

Psikiatrik posting banyak mengajar aku tentang pentingnya bersyukur atas nikmat akal yang Allah kurniakan kepada kita. Tanpa akal, seseorang itu tidak akan dapat berfungsi dan memainkan peranan di atas muka bumi ini, dan mungkin juga tidak dapat merasai dan menilai akan nikmat-nikmat lain yang Allah kurniakan kepada kita. Sungguh berharga sebenarnya akal ini, tapi kadang-kadang manusia sendiri yang mencuba untuk merosakkannya dengan melakukan perkara-perkara yang dibenci oleh Allah. Tidak mungkin Allah akan menyukai sebarang perbuatan yang boleh merosakkan akal fikiran manusia.

Apabila akal sudah tidak dapat memainkan peranannya dengan betul dan sempurna, maka akan terserlahlah perwatakan yang tidak mengikut norma orang yang normal. Di situlah bermulanya pandangan serong seorang manusia kepada manusia yang lain akibat perbuatan dan perwatakannya tidak bertepatan dengan ciri-ciri seorang manusia normal. Itu bukanlah kehendak mereka, itu bukanlah keinginan mereka. Allah telah menarik satu nikmat yang ada pada rata-rata manusia, namun Allah tidak membiarkan mereka begitu sahaja kerana Allah itu Maha Adil. Mereka yang telah ditarik nikmat akal telah dijanjikan syurga oleh Allah. Mereka telah mendapat syurga, kita yang berakal ini belum tentu...

Tetapi manusia sering terlepas pandang. Kadangkala dalam kehidupan manusia, mereka juga menampakkan akan perwatakan-perwatakan yang seakan-akan menyerupai mereka yang kehilangan nikmat akal ini. Tetapi tidak mencapai tahap yang sebegitu serius sehingga boleh menggelarkan diri mereka sebaris dengan mereka yang kehilangan nikmat tersebut. Sebab itu kita tidak boleh mencerca golongan yang ditarik nikmat akal ini kerana mereka sebenarnya lebih tinggi kedudukannya di sisi Allah s.w.t.

Antara perwatakan yang selalu ada pada orang normal ialah tidak dapat membuat keputusan dalam sesuatu hal. Dalam istilah medikal yang digunakan ialah 'ambivalent'.

Kehidupan merupakan satu peringkat di mana manusia perlu membuat pilihan dalam menentukan corak dan pola perjalanan hidup manusia. Ini kerana dalam setiap perbuatan yang manusia lakukan hari-hari, manusia mempunyai pilihan untuk tidak melakukan perbuatan tersebut. Untuk melakukan ataupun tidak sesuatu perkara itu haruslah dilandaskan kepada akal dan pemikiran yang dibentuk beracukan acuan Quran dan Sunnah.

Namun, ada juga masa dan ketikanya di mana manusia tidak mampu untuk membuat keputusan. Manusia teragak-agak dan ragu-ragu untuk memilih dan memutuskan. Samada ya atau tidak, buat atau tidak buat, sokong atau tidak sokong dan ada juga ini atau itu. Pelbagai faktor yang boleh mempengaruhi kepada timbulnya perlakuan ini, dan selalunya ia berlaku apabila wujudnya campur tangan perasaan manusia itu sendiri. Jika sesuatu keputusan itu boleh dibuat berdasarkan kepada logik akal, maka ianya mudah untuk dilakukan. Jika keputusan boleh dilakukan berdasarkan kepada fakta, maka ianya mudah untuk dilakukan. Namun jika ia digauli dengan perasaan dan emosi manusia, maka ianya akan menjadi sesuatu yang amat sukar buat manusia. Kerana perasaan merupakan suatu yang amat istimewa buat manusia. Tanpa perasaan, manusia itu tidak akan dapat menghargai perkara sekelilingnya.

Akal tanpa perasaan adalah bagaikan sebuah kapal layar di tengah lautan tanpa angin. Kapal tersebut tidak dapat berlayar tanpa bantuan angin, namun ia masih mampu untuk menentukan matlamat destinasinya, masih mampu menetapkan haluannya. Apabila datangnya angin, dengan perlahan-lahan ia menuju ke destinasinya. Namun kadangkala angin yang datang bukanlah angin yang diharapkan. Angin ribut dan puting beliung boleh menyusahkan perlayaran kapal tersebut untuk menuju ke destinasinya, dan kadangkala boleh membawa kapal tersebut ke arah yang sebaliknya atau sesat.

Begitulah umpamanya akal dan perasaan. Akal ialah kapal layar tersebut. Ia boleh menentukan hala-tuju hidup manusia. Ia boleh menentukan matlamat hidup manusia. Perasaan ialah angin. Perasaan yang harmoni boleh membantu kita untuk mencapai apa yang telah ditetapkan oleh akal. Kadangkala apabila perasaan itu melebihi kadar yang sepatutnya, ia mampu membawa kita ke arah kehancuran. Sebab itu perasaan merupakan satu elemen penting dalam kehidupan manusia. Tanpa perasaan yang harmoni, kita tidak mungkin dilabelkan sebagai seorang manusia yang normal.

Apabila kita mempunyai dua pilihan yang sama baiknya, sama bagusnya, perlulah kita kembalikan kepada Pencipta keputusan tersebut. Kerana Dialah yang paling mengetahui keputusan manakah yang terbaik untuk diri kita. Sebab itu digalakkan ketika kita hendak membuat suatu keputusan yang besar dalam hidup, kita disunatkan untuk bersolat sunat meminta petunjuk daripada Allah agar Dia membantu dan memandu kita dalam membuat sesuatu keputusan yang terbaik untuk diri kita.


2 komentar:

bukan sekali dua seseorang itu berada dalam dilema/ambivalensi, hanya untuk sebab yang enteng spt kedai mane satu buat air tebu yang plg sedap....padahal tujuannya dan pengakhirannya tetap satu, kepuasan dan nikmat nye berbuka tu tetap sama, kalaupun air tebu itu cuma sekadar nama, bukannya rase....saje je nak spice the life up a lil bit, katenye.

adakah sebabkita x yakin dengan qadha dan qadar Allah, membuatkan kita ragu2 untuk membuat keputusan? tapi, manusia dikurniakan nikmat perasaan ragu2 itu, a defense mechanism, perhaps?

mesir tetap jual air tebu asli yang sgt sedap.... :D

 

kadang2 bila kita nak wat keputusan tu kita dah ada bias nk yg mana satu.tu yg kita rasa mcm x dpt ptunjuk bl nk wat kptsn.kptsn yg aku mksdkan tu kptsn beso2 la,bkn kptsn nk plh gerai mana nk bl air tebu.yg tu semut pon leh decide.hehe.

nak kata sbb x yakin ngn qadha dan qadar ni rasenye kite sume yakin ngn tu.kalo kite x yakin xkan la kita nk wat istikharah lak kn.sbb kita yakin la kite wat istikharah.bl dah wat istikharah tu x smstinye ALlah akn tunjuk dlm mimpi.sume org igt camtu, tp x sbnrnye.mgkn Allah akan permudahkan kita wat kptsn atau beratkan kite pd sblh side mayb.tp kena pastikan yg kite bebtol serah bulat2 kat Allah.kalo dah ade bias skek dlm ati mgkn x jadi kot sbb kite cam dah decide.