Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Bertemu Kembali

Bismillahi wal hamdulillah...

Dah lama sangat tak menulis di blog ni. Minta maaf kepada pembaca. Sepanjang 4 minggu ni terlampau sibuk dengan hal dunia. Tak sunyi juga dari ujian dan mehnah. Selepas satu, datang pula yang. Benarlah kata Rasulullah, di akhir zaman bala dan ujian akan menimpa bagaikan kepingan malam. Yang menimpa diri hanyalah percikan bala dunia. Tapi itu semua mematangkan diri, walau kadangkala hampir menghancurkan diri. Sabar dan solat, itulah ramuan yang diberikan Ilahi.

Tak banyak input sepanjang 4 minggu ni. Sebab tu output pun kering. Sukar nak menulis tanpa isi yang cantik. Tak ingin nak menulis tanpa memberikan input yang berguna pada pembaca. Apa guna kalau hanya sekadar menulis aktiviti harian untuk menjadi tatapan bacaan umum, sedangkan yang membaca barangkali punyai aktiviti yang lebih bermanfaat untuk dikongsikan.

Alhamdulillah baru lepasi ujian akhir posting psikiatri. Mendoakan agar mendapat keputusan yang terbaik, walaupun agak meragui kebarangkaliannya. Namun doa tetap dipanjatkan pada Ilahi.

Kita bermasalah untuk hidup, dan bukannya hidup untuk bermasalah. Masalah yang kita hadapi sebenarnya adalah tanda Allah masih ingat dan sayang kepada kita sebenarnya. Walaupun sukar untuk kita menelan hakikat ini, tetapi itulah yang sebenarnya terjadi. Allah s.w.t mempunyai pelbagai cara yang tidak mungkin dapat kita fahami menggunakan akal fikiran kita yang amat terbatas ini untuk menunjukkan bahawa Dia masih ingat, masih sayang dan masih peduli kepada hamba-hambaNya.

Jika kita meletakkan diri kita dalam konteks hendak menunjukkan kasih, sayang dan ingatan kita kepada manusia lain, pastinya kita akan menonjolkan sifat tersebut dengan cara yang lembut dan harmoni dengan sifat manusia itu sendiri. Sebagai contoh kita akan memberikan hadiah pada hari-hari yang dianggap istimewa dalam hidup manusia, misalannya hari ulangtahun. Sebagai tanda ingatan kita memberikan buah tangan untuk menjadi simbolik kepada ingatan kita terhadap orang yang kita sayangi. Contoh lain yang mudah adalah dengan menjadi pendengar setia, mendengar segala luahan masalah yang menjadi kebimbangan orang yang kita pentingkan itu. Itu lumrah sebagai seorang manusia.

Namun Allah bukanlah makhluk, bahkan Dialah yang menciptakan makhluk. Lantas semestinya cara Allah untuk menunjukkan ingatan dan kasih sayangNya pada ciptaanNya lebih mendalam dan lebih simbolik. Ya, Allah juga memberikan hadiah kepada hamba-hambaNya yang terpilih dan yang dikasihi. Hadiah tersebut merupakan dalam bentuk nikmat dan rahmat yang Allah berikan pada kita. Segala rezeki yang kita makan setiap hari merupakan hadiah daripada Allah. Segala pancaindera kita merupakan hadiah daripada Allah. Segala yang kita kecapi dan nikmati pada hari ini, merupakan hadiah daripada Allah buat hamba-hambaNya. Justeru kita WAJIB bersyukur kepadaNya setiap masa.

Tetapi adakalanya manusia terbabas dalam kehidupan seharian. Kadang-kadang kita terlupa akan tanggungjawab untuk bersyukur ini. Wujud segelintir manusia yang menikmati secara keterlaluan akan nikmat yang diberikan sehinggakan timbulnya pembaziran secara melampau. Ketika itulah Allah menunjukkan kasih dan sayangnya dengan cara memberikan sedikit ujian dan dugaan untuk mengingatkan kita bahawa kita telah terbabas, kembali dan bertaubatlah kepada Allah.

Bagi orang yang beriman, dia yakin dan percaya akan ujian adalah suatu bentuk peringatan daripada Allah. Dia yakin bahawa ujian datang sebagai kifarat atas dosa yang telah dilakukan. Atas sebab keyakinan tersebut, dia redha dengan ujian tersebut dan mendoakan agar Allah juga meredhai dirinya. Dan itulah sebaik-baik pengakhiran bagi diri kita, KEREDHAAN ALLAH. Orang yang beriman juga yakin bahawa dengan ujian dan dugaan yang diturunkan merupakan petanda bahawa Allah masih memberikan peluang kepada kita untuk masuk syurga. Ini adalah berdasarkan firman Allah dalam surah Al-Ankabut ayat 2, "Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan "Kami telah beriman" dan mereka tidak diuji?". Orang yang beriman pasti akan diuji akan keimanannya, ditimpakan masalah dalam kehidupannya, dan sekiranya dia berjaya untuk mengatasi ujian dan masalah tersebut dengan ikhlas dan sabar, maka sudah pasti dia akan dikurniakan syurga di akhirat kelak, insyaAllah.

Seorang teman mengatakan, jika rasa ada Dia, insyaAllah jadi kuat. Terima kasih teman, benar katamu.

Orang yang merasakan kehadiran Khaliq dalam kehidupannya pasti merasakan ketenangan dalam dirinya. Apabila perasaan kehadiranNya itu dalam diri kita, kita akan merasa tenang dan senang walaupun ditimpa masalah. Ini kerana kita yakin bahawa segala ujian yang timbul dan muncul itu adalah daripadaNya untuk menguji kita, dan Dia jugalah yang menunjukkan jalan keluar bagi masalah tersebut. Atas kesedaran itu maka tidak ada masalah yang tidak dapat diatasi dalam kehidupannya. Akibatnya dia berlapang dada dengan ujian yang tiba.

Mungkin sukar untuk dihadam isi tulisan ini, apatah lagi sekiranya sekarang kita sedang diuji oleh Allah. Namun ia merupakan suatu yang perlu kita kuasai, kerana inilah sebahagian dari senjata yang diberikan kepada kita sebagai umat pilihan. Kalau kita tidak menguasai senjata yang diberikan khas untuk kita, maka ia akan menjadi sia-sia. Tidak ada yang lebih berharga selain daripada nikmat iman dan kasih sayang Ilahi. Moga kita semua berada dalam perlindunganNya.

Buat sidang pembaca yang sedang diuji, aku doakan kalian diberikan ketenangan dan ditunjukkan jalan keluar kepada ujian tersebut. Jangan berputus asa. Allah bersama-sama kita.

0 komentar: