Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Aku Perlu Bersendirian

Bismillahi wal hamdulillah

"Aku ingin berseorangan untuk seketika".

"Biarkan aku, aku perlukan masa sendirian".

"Berikan aku sedikit ruang untuk tenangkan diri aku".

Pasti semua daripada kita pernah mengalami keadaan sebegini. Keadaan di mana fikiran amat serabut, seolah-olahnya kegelapan menyelubungi 'penglihatan' kita, seolah-olahnya tiada lagi jalan untuk menyambung dan meneruskan perjalanan hidup kita. Ketika itu kita memilih untuk mendiamkan dan menyembunyikan diri dari masyarakat dan keluarga. Suami tidak mempedulikan isteri, isteri enggan melayan kerenah suami, anak tidak pulang ke rumah, teman sekerja tidak muncul ke pejabat, kawan sudah mula enggan keluar makan bersama. Bagi orang sekeliling pastinya keadaan ini pastinya memberikan kesan emosi kepada mereka. Perubahan mendadak ini, membuatkan mereka tertanya-tanya apa yang telah berlaku, kerana mereka peduli.

Namun hakikat sebenar istilah 'bersendirian' itu sungguh mendalam dan bermakna dalam kehidupan seorang muslim. Seorang muslim itu meyakini dan mempercayai bahawa hidup dan mati hanyalah kerana Allah, setiap amal perlakuan hanyalah untuk Allah dan Allah akan sentiasa bersama dengan orang yang meyakini. Lantas tidak ada 'bersendirian' secara literal bagi seorang muslim.

Keamanan dan kedamaian jiwa itu datangnya dari Allah. Allah berhak memberi dan menarik nikmat itu berdasarkan kehendakNya. Mereka yang menjaga hubungan yang baik dan rapat denganNya pastinya akan sentiasa dikurniakan nikmat aman dan damai itu. Beruntunglah mereka yang memilikinya.

Bagi mereka yang ditarik nikmat aman dan damai buat sementara darinya, itulah masa untuk mula 'bersendirian'. Muhasabah tentang amalan dan iman. Tumpu dan fokuskan semula perhatian kepada Dia Yang Esa. Perbaiki hubungan kita denganNya. Masa 'bersendirian' kita itu sebenarnya adalah masa untukNya. Pastinya kita telah melakukan sesuatu yang bertentangan dengan kehendakNya. Pastinya kita sudah mula leka dan melupakanNya. Perasaan ingin 'bersendiri' itu boleh menjadi suatu tanda yang positif, menandakan Allah masih membuka pintuNya untuk memberi peluang kedua dan menerima taubat kita. Tapi ia juga mungkin menjadi petanda bahawa kita sudah tidak diterima di sisiNya. Yang mana satu menjadi tanda tanya setiap dari kita.

Berusahalah untuk tidak memerlukan waktu 'bersendirian' itu. Sesungguhnya, amat perit untuk mengharungi tempoh waktu itu. Pelbagai persoalan menerjah ke minda, tanpa ada satu pun yang mempunyai jawapan. Ingatlah, syurga itu hanya akan dimiliki dengan rahmat Allah. Kejarlah rahmatNya.

Aku perlukan waktu untuk bersendiri.

2 komentar:

teruskn berdakwah melalui penulisan jugak ye abg pujey.