Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Berkawan

Bismillahi wal hamdulillah

Sudah hampir 3 minggu berelektif posting di kampung halaman. Syukur semuanya berjalan dengan lancar. Walapun posting kali ini tidak serancak dan seseronok sesetengah dari sahabat-sahabat yang lain, aku tetap bersyukur atas peluang yang diberikan ini. Moga ianya memberikan manfaat yang terbaik buat bekalan di hari mendatang, inshaAllah.

Tidak ramai dari kalangan sahabat se'batch'ku yang tinggal di Pulau Pinang. Hanya dua orang. Itu pun tak pernah bersua lagi setakat 3 minggu ni. Mereka berelektif di tempat berbeza. Terasa juga kesunyian, sebabnya kalau di kolej pasti sudah riuh rendah tatkala menjelang petang. Ada sahaja yang dibuat untuk menghilangkan lelah di minda. Aku rindukan mereka.

Sahabat, kawan, teman, semuanya membawa maksud yang hampir sama tapi kadangkala tak serupa. Bahkan ia boleh dikatakan sebagai suatu elemen kehidupan yang penting. Salah satu daripada fitrah diri manusia itu adalah bersosial. Dalam erti kata yang lainnya, ia membawa maksud berkawan. Institusi keluarga semata-mata tidak mampu untuk mencorak dan mencambahkan personaliti dan kematangan seseorang itu. Bahkan selalunya, ia hanya menyempitkan pemikiran orang tersebut.

Bukankan Allah menjadikan kita bersuku-suku dan berpuak-puak untuk kita saling mengenal antara satu sama lain? Lantas, berkawan atau bersosial juga menjadi salah satu tuntutan agama yang dicintai, jika kena caranya.

Namun harus diingatkan batas-batas dalam bersosial itu. Semestinya ia tidak boleh melanggar kata-kata Sang Pencipta. Hendak berkawan tidak ada larangan, tetapi harus tahu siapa yang harus dan siapa yang boleh dijadikan sahabat. Aku tidak mahu memberikan ciri-ciri kawan tersebut, cuma ingin memetik kata-kata beberapa tokoh agama yang kita hormati lagi sanjungi dalam membantu menyampaikan mesej sebenar tulisan ini.

Al-Imam As-Syafi'i mengatakan:

Aku menyukai orang-orang saleh,
Sekalipun aku bukan termasuk mereka,
Kerana barangkali aku mendapat syafa't,
Berkat bergaul dengan mereka,

Dan aku benci terhadap orang
yang bisnesnya adalah kedurhakaan,
Sekalipun kita memiliki sarana jualan yang sama.


Ibnul Mubarak mengatakan:

Apabila kamu berteman
bertemanlah dengan orang yang mulia,
mempunyai kehormatan, rasa malu
dan kedermawanan,

Perkataannya terhadap sesuatu
ialah 'tidak' jika kamu katakan tidak,
dan jika kamu mengatakan 'ya'
maka dia juga mengatakan 'ya'.

Ali Bin Abu Talib mengatakan, "Berbekallah kamu dari teman-teman yang saleh, kerana sesungguhnya mereka adalah perbendaharaan simpanan, baik di dunia mahupun di akhirat".


0 komentar: