Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Dakwah lagi....

Bismillahi wal hamdulillah

Moga semua berada dalam keadaan sihat sejahtera di bawah naungan rahmat dan kasih Ilahi. Salah satu daripada tuntutan agama ialah amar ma'ruf nahi mungkar. Berkenaan dengan ini Allah telah berfirman dalam surah Ali-Imran ayat 110 yang bermaksud,

"Kamu merupakan sebaik-baik umat yang telah dikeluarkan Allah untuk umat manusia, kamu melakukan kebaikan (ma'ruf) dan kamu mencegah kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah"

Daripada ayat ini kita dapat mengenal pasti bahawa amar ma'ruf nahi mungkar ini bukan sahaja menjadi tuntutan agama, bahkan menjadi kriteria penting bagi umat yang terbaik. Untuk melaksanakan tuntutan ini, tidak ada pilihan lain dalam melaksanakannya melainkan jalan dakwah. Dakwah seperti kita maklumi bertujuan untuk mengajak manusia kembali ke jalan Allah dan bersama-sama menyebarkan dan meluaskan kalimah Allah di muka bumi ini.

Ramai yang berpendapat bahawa untuk melaksanakan dakwah, kita perlu mempunyai kebolehan untuk berpidato dan berdebat dengan hebat. Ini kerana ramai di luar sana yang begitu pintar untuk memutar belitkan agama bagi menjusitifikasikan perbuatan mereka yang salah. Ada benar dan ada silapnya pandangan itu.

Jikalau dilihat kaedah Rasulullah s.a.w berdakwah bukan sahaja baginda menggunakan hujah dan perkataan dalam menundukkan kepetahan dan kemegahan kaum kafir Quraisy, baginda juga menggunakan kaedah contoh teladan dalam menyebarkan Islam pada ketika itu. Ini menunjukkan bahawa tidak semestinya seseorang pendakwah itu 'wajib' untuk mempunyai kepetahan dalam berkata-kata, namun ianya menjadi aset yang amat berguna sekiranya mempunyai kebolehan sebegitu.

Dalam buku siyathul qulub karangan Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni, beliau menceritakan tentang satu kisah seorang ulama' alim dan seorang penjenayah.

Di dalam sebuah kota, terdapat seorang penjenayah yang amat kejam dan ditakuti oleh penduduk di kota tersebut. Dia adalah seorang pengedar dadah dan menjadi buruan polis setelah sekian lama. Namun pihak polis tidak mampu untuk menangkap penjenayah ini akibat kelicikannya yang selalu berjaya meloloskan diri daripada ditangkap pihak polis.

Di dalam kota yang sama, tinggallah seorang yang alim dalam bidang agama. Pada suatu hari, terlintas di fikiran alim ini untuk berdakwah kepada penjenayah terbabit. Alim ini sedar akan hakikat yang hanya Allah yang mampu memberikan hidayah kepada hamba-hambaNya. Lantas sebelum beliau bertemu dengan penjenayah terbabit, beliau bangun pada malam hari untuk menyatakan hajatnya kepada Allah dan berpuasa sunat sehari sebelum pergi bertemu dengan penjenayah terbabit.

Pada pertemuan kali yang pertama, alim tersebut membawa hadiah yang sangat hebat untuk diberikan kepada penjenayah tersebut. Ketika bertemu dengannya, alim tersebut mengucapkan salam dan berkata "Aku menyukaimu kerana Allah, dan kulihat ada tanda-tanda kebaikan pada dirimu". Selepas itu alim itu memberikan hadiah dan berlalu pergi.

Selang beberapa hari alim itu datang semula untuk bertemu dengan penjenayah tersebut. Tujuan pertemuan kali ini adalah untuk menjemput penjenayah tersebut bertandang ke rumah alim untuk dijamu. Alim tersebut berkata, "Aku minta kepada anda dengan nama Allah untuk berkunjung ke rumahku kerana aku menyukaimu". Jemputan itu diterima oleh penjenayah tersebut. Sepanjang dua pertemuan tersebut, alim itu tidak pernah langsung menegur dan bercakap mengenai peribadi dan perbuatan yang dilakukan penjenayah tersebut.

Selang beberapa hari selepas itu, alim itu datang semula menemui penjenayah itu. Alim itu berkata, "Aku mempunyai urusan di kampung sebelah. Aku ingin kamu menemaniku ke sana". Dia bersetuju dan menaiki kenderaan alim tersebut. Dalam perjalanan tersebut, barulah alim itu membuka bicara tentang niat beliau yang sebenarnya. Alim itu berkata, "Aku ingin menghindarkanmu dari neraka dan ingin menuntunmu ke jalan syurga". Berlakulah dialog antara kedua mereka yang akhirnya membawa kepada taubat penjenayah tersebut.

Apakah pengajaran yang boleh kita dapati daripada cerita itu? Dakwah bukanlah bercakap dan berhujah semata-mata. Kadangkala kita perlu bijak dan kreatif dalam menyampaikan dakwah. Ada masa dan ketika bukanlah hujah dan kata-kata yang menjadi penarik kepada agama kita, tetapi perlakuan dan peribadi kita menjadi faktor penting dalam mengajak kepada ma'ruf mencegah kemungkaran. Kadangkala perlu juga untuk berdakwah kepada pendakwah.

Oleh yang demikian, tidak ada lagi 'tidak' kepada dakwah. Anda juga mampu melakukannya.

0 komentar: