Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Mak, Ayah dan 3 anak

Bismillahi wal hamdulillah

Beberapa hari lepas sempat pergi ke kompleks membeli belah berdekatan rumah untuk membeli barang keperluan. Begitu banyak memori waktu zaman persekolahan di sana. Di situlah tempat melepak aku dan kawan-kawan. Asal hujung minggu je, mesti ke sana. Dah jadi macam rumah kedua pula. Aku suka keluar dengan kawan-kawan dulu sebab dapat lihat pelbagai kerenah manusia. Dari situ aku mengenali kelakuan manusia. Itu semua dulu, sekarang rasa susah sangat nak melepak tak tentu hala di mana-mana pun. Kalau ada keperluan barulah keluar.

Samalah beberapa hari lepas, ada keperluan yang menuntut untuk keluar ke kompleks membeli belah tersebut. Nak diceritakan ada sebuah keluarga berbangsa 1Malaysia yang menarik perhatianku. Mak, ayah dan 3 orang anak. Tiba-tiba seorang daripada si anak dalam lingkungan 4-5 tahun terjatuh akibat tersadung kaki. Anak tersebut jatuh tersembam, muka dahulu. Dia menangis. Aku kasihan melihat anak itu. Ayahnya bertepuk tangan, emaknya memarahinya dan menyuruhnya diam.

Aku terdiam dan langkahku terhenti buat seketika. "Apa yang dah berlaku?", tanya hatiku. Aku pelik melihat gelagat ayahnya yang bertepuk tangan. Seolah-olahnya ia satu keraian yang perlu diraikan dengan gembira. Geram aku melihatnya. Nasib baik mereka bangsa 1Malaysia, bukan muslim.


2 komentar:

Ada juga ibu bapa yang berperangai pelik macam tu.
Err bangsa 1 Malaysia tu bangsa apa?

 

bangsa 1mesia tu general nk kata org mesia.kita kan skang ni smgt 1mesia.