Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

The more I think, the more I got confused. The deeper I dig, the further I am swept away. Yes it is hard sometimes in life, but I have to see the bright side. I will try as hard to see with my open heart, though always I cannot see the light. I'm not as good as you think I am, but I know I'll try to become better. All of my efforts seemed not to be appreciated, I wonder where did it went wrong. I think more and more, putting extra tonnes of efforts and pressures, at last I got the answers. The thing that went wrong, would make me easily fall. My intention is good, but the method is wrong, I need to fix it fast. I know you know, and you know I know, but how come this thing still can happened. Maybe it is all because I have been blinded by the world, that cost me the loss of my senses. I hope it is not too late to start it all over again. I pray to The Almighty, please forgive all my sins, and keep me with those in Jannah. And show the path that would bring me to Your light, so that I will not lost again. And bless my friend who had been there all the time, and put him also in Jannah. Give us happiness and peacefulness all the time, until we meet in Jannah.


Soalan untuk kamu

Bismillahi wal hamdulillah

Soalan. Hidup kita tak pernah sepi daripada soalan. Semenjak kecil sehinggalah sekarang, kita masih mempunyai banyak soalan. Kita menyoal bukanlah kerana suka-suka, tetapi soalan kita itu sebenarnya akan membantu kita membuat pilihan, membuat keputusan, menentukan arah tuju hidup kita dengan lebih baik.

Padah bagi sesiapa yang enggan bertanya. Kadangkala kita merasakan kita sudah punya jawapan kepada setiap perkara. Alangkah bodoh dan malangnya. Walaupun kita punya neuron otak yang berkali ganda manusia biasa, takkan mungkin kita tahu tentang semuanya.
Justify Full
Adakalanya kita sudah punya jawapannya, tetapi kita masih bertanya. Mungkin ingin mendapatkan kepastian. Mungkin juga kerana inginkan perhatian. Mungkin juga atas dasar hormat kepada mereka yang lebih selayaknya dihormati.

Ada juga masanya kita langsung tidak mahu tahu tentang jawapannya. Namun kita masih gatal nak bertanya. Nak menampakkan yang kita prihatin agaknya. Mungkin hanya sekadar ingin mengisi sunyi sepi di kala tiada siapa mahu berbicara. Soalan yang langsung tiada intipati ikhlas dalamnya.

Ada masanya kita terlampau inginkan jawapannya. Tetapi kita tidak mampu untuk bertanya. Takut akan jawapan yang akan kita dapat. Takut akan kesan jawapan itu kepada kita. Takut segala-galanya kembali ke mula. Takut akan kekecewaan

Pastinya aku dan kamu pernah, sedang dan akan melalui semua ini.

Aku punya soalan yang tak mampu aku tanyakan. Bagaimana dengan kamu?


Life And Uncertainties

Bismillahi wal hamdulillah

The one thing I learned from life so far is that, it is full with uncertainties. You just cannot guess or expect that things are going according to your plan. Plan that you had came up with, and being organized in a way that it will be a successful. You can only dream and fantasized about about the end that is ideal, perfect and excellent. But it may never be achieved.

You think you have found your soul-mate, but would not know how long your marriage going to last. You think you have got the perfect job, but would not sure how far you can go with can go with the stress that jumping unto you. You think you have bought the most beautiful house in the planet, but are you that sure that it is rodent-free.

If you look out your window, in this gloomy world, you can see how chaotic our world are. Wars, killings, suicides, gangsters, bribery, alcoholism, explosions, pollutions and politicians have become a threat to our society. Their presence will and had ruin the idealistic world that we all want to have.

Wars would not solve any problem, it will just going to create more and more problem after that. Bribe will not give you a long-term benefit. it will just bring up more and more dishonest people in this world. Alcoholism itself is a problem, how do you think it can help you.

We know nothing about what is going to happen. We can always predict, and we can always be wrong everytime. We can make a decision that we think is best, but we do not know the unseen risks and consequences after that. But still we make the choice. Why? Because that is life. Full with choices and uncertainties.

A friend of mine said to me one day, there is one thing that is certain. Allah will always loves us.

Yes, that is absolutely true. No matter how wrong we are in making the choices, no matter how awful we are in meeting the demands of this idealistic world, when we turn to Him, He will always be there. He will always listens. And he will always help. Provided that you do what He tells you to do, and you leave behind what He prohibits. But we are not that perfect all the time.


Hakikat Bahagia

Bismillahi wal hamdulillah

Bahagia, semua orang nak bahagia. Tak kira orang miskin, orang kaya. Yang tua, yang muda. Tak terkecuali semuanya. Tapi definisi bahagia itu berbeza untuk setiap insan. Ada yang mengatakan bahagia itu setelah memiliki harta yang berjuta. Ada yang mengatakan bahagia itu setelah melangsaikan segala hutang yang ditanggung. Ada yang mengatakan bahagia itu setelah mempunyai keluarga dan kehidupan yang stabil. Ini adalah antara definisi bahagia yang biasa kita dengar. Sekiranya kita ambil definisi-definisi ini untuk dijadikan sebagai parameter untuk mengukur kebahagian, kemungkinan kita tidak dapat untuk mengekstrapolasikan kepada masyarakat secara umumnya kerana setiap satu mempunyai keperluan yang tersendiri.

Jadi, apakah sebenarnya hakikat bahagia itu? Mungkin lagu ini dapat memberikan kita sedikit gambaran yang tepat tentang bahagia itu sendiri. Hayati liriknya, moga dapat sedikit-sebanyak manfaat.

Justify Full


Album : See You D IPT
Munsyid : Unic

Bahagia itu dari dalam diri
Kesannya zahir rupanya maknawi
Terpendam bagai permata di dasar hati

Bahagia itu ada pada hati
Bertakhta di kerajaan diri
Terbenam bagai mutiara di lautan nurani

Bahagia itu ada di jiwa
Mahkota di singgahsana rasa
Bahagia itu adalah suatu ketenangan

Bila susah tiada gelisah
Bila miskin syukur pada Tuhan
Bila sakit tiada resah di jiwa
Bukankah Tuhan telah berfirman
Ketahuilah dengan mengingati Allah
Jiwa kan menjadi tenang

C/O :
Kebahagiaan itu suatu kesyukuran
Bila kaya jadi insan pemurah
Bila berkuasa amanah
Bila berjaya tidak alpa
Bila sihat tidak lupakan Tuhan

Hakikatnya bahagia itu
Adalah ketenangan
Bila hati mengingati Tuhan

Semua insan kan mengerti
Maksud terseni Ilahi
Itulah zikir yang hakiki

Hakikat Kaya

Bismillahi wal hamdulillah

Merenung jauh ke dasar lubuk hati, terasa seolah-olahnya ada sesuatu yang tidak kena. Ada sesuatu yang menggusar hati. Merenung dan merungkai satu-persatu episod hari-hariku, namun masih belum ketemu puncanya. Terasa tidak tenang duduk, gundah-gulana, resah dan gelisah, tak tentu arah. Ya Allah, apakah ini kifarah dariMu?

Hanya ada satu kemungkinan sahaja yang mungkin menjadi penyebab kepada semua ini. Ya, aku semakin pasti ini puncanya. Ampunkan aku Ya Rabb, aku leka dari mengingatiMu.

Sesungguhnya insan yang kaya bukanlah dia yang punya harta selonggok satu semesta. Bukan juga dia yang punya kawan berjuta-juta. Bukan juga dia yang punya pangkat dan darjat di kalangan manusia. Bukan juga dia yang punya anak-pinak melata. Bukan juga dia yang punya rupa-paras yang jelita.

Tetapi yang kaya itu adalah dia yang punya hati yang sentiasa ingat dan tidak lupa pada Dia Yang Maha Pencipta. Dia yang tidak pernah luntur dari jiwa dan sanubari dari terus untuk bernaung di bawah kasih dan sayang Ilahi. Dia yang tidak pernah putus dari berharap padaNya.

Ramai yang menganggap harta merupakan penyebab kepada terhasilnya bahagia. Dengan harta manusia mampu untuk memiliki segala-galanya. Tetapi hanya satu yang tidak akan mampu dimiliki dengan harta semata-mata, bahagia. Berapa ramai yang dapat kita jadikan contoh untuk menunjukkan kebahagiaan tidak datang dengan harta. Marylin Monroe sebagai contoh pertama. Beliau merupakan seorang artis jelitawan dan hartawan di era 1950-an, akhirnya membunuh diri kerana tidak punya kebahagiaan, pada hal dia punya segala-galanya. Jessi Livermore, seorang broker saham terkemuka dan jutawan di Amerika, telah membunuh diri pada tahun 1940. Dalam nota catatannya, beliau menyatakan yang beliau sudah tidak tahan dengan kehidupan. Walaupun harta mencecah langit, beliau tidak punya kebahagiaan, akhirnya terpaksa mengambil nyawa sendiri.

Adakah harta penyebab kita tidak bahagia? Tidak, bukan harta penyebabnya. Penyebabnya adalah manusia. Bila manusia lupa pada Pencipta, maka tidak adalah bahagia. Tidak ada ketenangan, dan tidak ada ketenteraman. Kalau hartalah penyebabnya, tidak mungkin saidatina Khadijah beroleh kebahagiaan di samping Rasulullah. Tidak mungkin Saidina Uthman bin 'Affan dijanjikan syurga oleh Rasulullah.

Kaya yang hakiki adalah hati yang kaya dengan kebahagiaan, keamanan dan ketenteraman. Hanya Allah yang mampu untuk mengkayakan kita. Hanya Allah yang mampu untuk membahagikan kita. Namun kadangkala kita tumpas dalam mengingatinya. Kita terleka dengan kesibukan dunia. Lantas, perlunya kita untuk mempunyai penegur jiwa agar kita tidak terus hanyut dalam leka kita dan kembali menjadi 'dia'.

Termasukkah kita dalam golongan 'dia'? Moga dilorongkan ke arah kekayaan yang hakiki.


Kembali

Bismillahi wal hamdulillah

Ape khabar semua? Moga sihat hendaknya di bawah naungan kasih sayang Allah ta'ala. Sudah terlampau lama membiarkan blog ini kekeringan dari sebarang perkongsian. Terasa sangat berat untuk menulis sejak dua menjak ini. Mungkin kerana agak sibuk dengan tugasan pelajaran. Mungkin juga kerana kurangnya input yang seterusnya menyebabkan kurangnya output. Atau mungkin juga kerana prestasi iman dan amal yang semakin berkurangan dari hari ke hari. Kalau perlu dibuat pilihan antara ketiga-tiga pilihan di atas, kesemuanya tepat mengena. InshaAJustify Fullllah akan diperbaiki kesemua itu.

Aish, apa kaitan menulis blog dengan iman lak nih?

Hidup ni kan ibadah. Semua benda ada kaitan dengan iman. Hatta kita berjalan keliling rumah setiap hari pun ibadah. Semuanya terletak pada niat kita. Jadinya, setiap input yang dikongsikan akan dipertanggungjawabkan kelak. Sebab itu la kena kongsi benda yang baik-baik dah berfaedah supaya kita pun akan dapat ganjaran sama sekiranya ada orang yang mendapat manfaat dari tulisan kita.

Haa, betul tak? Jom kita ekstrapolasikan ibadah ni dalam hidup kita hari-hari.

Siapa sangka senyuman yang kita berikan boleh membuahkan pahala kepada kita. Cuba bayangkan kalau kita bertemu dengan seorang pakcik yang terpaksabergerak menggunakan kerusi roda. Pakcik ni ditinggalkan anak-anaknya di rumah orang tua. Dah la sakit, kena tinggal anak lak tu. Pastinya pakcik ini sedih dan muram. Tapi tiba-tiba kita melemparkan senyuman yang penuh unsur-unsur kecomelan dan kemesraan. Sejuk sekejap hati pakcik tu. Kegembiraan sesaat itu, membuahkan pahala yang berganda. Semua itu akan menjadi habuan kita, sekiranya niat kita ikhlas semata-mata kerana Allah. Kalau niat kita sebab nak mengorat pakcik tu, maka sia-sialah perbuatan kita itu.

Itu baru satu contoh yang sangat remeh. Belum sebut perkara-perkara besar lagi. Pasti lagi banyak habuannya.

Jadi betul la hidup kita ni ibadah. Herm, tapi macam mana kita nak tanamkan perasaan dan kesedaran tentang perkara ni dalam hati kita? Macam susah je.

Macam mane ye kengkawan?