Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Hakikat Kaya

Bismillahi wal hamdulillah

Merenung jauh ke dasar lubuk hati, terasa seolah-olahnya ada sesuatu yang tidak kena. Ada sesuatu yang menggusar hati. Merenung dan merungkai satu-persatu episod hari-hariku, namun masih belum ketemu puncanya. Terasa tidak tenang duduk, gundah-gulana, resah dan gelisah, tak tentu arah. Ya Allah, apakah ini kifarah dariMu?

Hanya ada satu kemungkinan sahaja yang mungkin menjadi penyebab kepada semua ini. Ya, aku semakin pasti ini puncanya. Ampunkan aku Ya Rabb, aku leka dari mengingatiMu.

Sesungguhnya insan yang kaya bukanlah dia yang punya harta selonggok satu semesta. Bukan juga dia yang punya kawan berjuta-juta. Bukan juga dia yang punya pangkat dan darjat di kalangan manusia. Bukan juga dia yang punya anak-pinak melata. Bukan juga dia yang punya rupa-paras yang jelita.

Tetapi yang kaya itu adalah dia yang punya hati yang sentiasa ingat dan tidak lupa pada Dia Yang Maha Pencipta. Dia yang tidak pernah luntur dari jiwa dan sanubari dari terus untuk bernaung di bawah kasih dan sayang Ilahi. Dia yang tidak pernah putus dari berharap padaNya.

Ramai yang menganggap harta merupakan penyebab kepada terhasilnya bahagia. Dengan harta manusia mampu untuk memiliki segala-galanya. Tetapi hanya satu yang tidak akan mampu dimiliki dengan harta semata-mata, bahagia. Berapa ramai yang dapat kita jadikan contoh untuk menunjukkan kebahagiaan tidak datang dengan harta. Marylin Monroe sebagai contoh pertama. Beliau merupakan seorang artis jelitawan dan hartawan di era 1950-an, akhirnya membunuh diri kerana tidak punya kebahagiaan, pada hal dia punya segala-galanya. Jessi Livermore, seorang broker saham terkemuka dan jutawan di Amerika, telah membunuh diri pada tahun 1940. Dalam nota catatannya, beliau menyatakan yang beliau sudah tidak tahan dengan kehidupan. Walaupun harta mencecah langit, beliau tidak punya kebahagiaan, akhirnya terpaksa mengambil nyawa sendiri.

Adakah harta penyebab kita tidak bahagia? Tidak, bukan harta penyebabnya. Penyebabnya adalah manusia. Bila manusia lupa pada Pencipta, maka tidak adalah bahagia. Tidak ada ketenangan, dan tidak ada ketenteraman. Kalau hartalah penyebabnya, tidak mungkin saidatina Khadijah beroleh kebahagiaan di samping Rasulullah. Tidak mungkin Saidina Uthman bin 'Affan dijanjikan syurga oleh Rasulullah.

Kaya yang hakiki adalah hati yang kaya dengan kebahagiaan, keamanan dan ketenteraman. Hanya Allah yang mampu untuk mengkayakan kita. Hanya Allah yang mampu untuk membahagikan kita. Namun kadangkala kita tumpas dalam mengingatinya. Kita terleka dengan kesibukan dunia. Lantas, perlunya kita untuk mempunyai penegur jiwa agar kita tidak terus hanyut dalam leka kita dan kembali menjadi 'dia'.

Termasukkah kita dalam golongan 'dia'? Moga dilorongkan ke arah kekayaan yang hakiki.


0 komentar: