Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Kembali

Bismillahi wal hamdulillah

Ape khabar semua? Moga sihat hendaknya di bawah naungan kasih sayang Allah ta'ala. Sudah terlampau lama membiarkan blog ini kekeringan dari sebarang perkongsian. Terasa sangat berat untuk menulis sejak dua menjak ini. Mungkin kerana agak sibuk dengan tugasan pelajaran. Mungkin juga kerana kurangnya input yang seterusnya menyebabkan kurangnya output. Atau mungkin juga kerana prestasi iman dan amal yang semakin berkurangan dari hari ke hari. Kalau perlu dibuat pilihan antara ketiga-tiga pilihan di atas, kesemuanya tepat mengena. InshaAJustify Fullllah akan diperbaiki kesemua itu.

Aish, apa kaitan menulis blog dengan iman lak nih?

Hidup ni kan ibadah. Semua benda ada kaitan dengan iman. Hatta kita berjalan keliling rumah setiap hari pun ibadah. Semuanya terletak pada niat kita. Jadinya, setiap input yang dikongsikan akan dipertanggungjawabkan kelak. Sebab itu la kena kongsi benda yang baik-baik dah berfaedah supaya kita pun akan dapat ganjaran sama sekiranya ada orang yang mendapat manfaat dari tulisan kita.

Haa, betul tak? Jom kita ekstrapolasikan ibadah ni dalam hidup kita hari-hari.

Siapa sangka senyuman yang kita berikan boleh membuahkan pahala kepada kita. Cuba bayangkan kalau kita bertemu dengan seorang pakcik yang terpaksabergerak menggunakan kerusi roda. Pakcik ni ditinggalkan anak-anaknya di rumah orang tua. Dah la sakit, kena tinggal anak lak tu. Pastinya pakcik ini sedih dan muram. Tapi tiba-tiba kita melemparkan senyuman yang penuh unsur-unsur kecomelan dan kemesraan. Sejuk sekejap hati pakcik tu. Kegembiraan sesaat itu, membuahkan pahala yang berganda. Semua itu akan menjadi habuan kita, sekiranya niat kita ikhlas semata-mata kerana Allah. Kalau niat kita sebab nak mengorat pakcik tu, maka sia-sialah perbuatan kita itu.

Itu baru satu contoh yang sangat remeh. Belum sebut perkara-perkara besar lagi. Pasti lagi banyak habuannya.

Jadi betul la hidup kita ni ibadah. Herm, tapi macam mana kita nak tanamkan perasaan dan kesedaran tentang perkara ni dalam hati kita? Macam susah je.

Macam mane ye kengkawan?


0 komentar: