Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Soalan untuk kamu

Bismillahi wal hamdulillah

Soalan. Hidup kita tak pernah sepi daripada soalan. Semenjak kecil sehinggalah sekarang, kita masih mempunyai banyak soalan. Kita menyoal bukanlah kerana suka-suka, tetapi soalan kita itu sebenarnya akan membantu kita membuat pilihan, membuat keputusan, menentukan arah tuju hidup kita dengan lebih baik.

Padah bagi sesiapa yang enggan bertanya. Kadangkala kita merasakan kita sudah punya jawapan kepada setiap perkara. Alangkah bodoh dan malangnya. Walaupun kita punya neuron otak yang berkali ganda manusia biasa, takkan mungkin kita tahu tentang semuanya.
Justify Full
Adakalanya kita sudah punya jawapannya, tetapi kita masih bertanya. Mungkin ingin mendapatkan kepastian. Mungkin juga kerana inginkan perhatian. Mungkin juga atas dasar hormat kepada mereka yang lebih selayaknya dihormati.

Ada juga masanya kita langsung tidak mahu tahu tentang jawapannya. Namun kita masih gatal nak bertanya. Nak menampakkan yang kita prihatin agaknya. Mungkin hanya sekadar ingin mengisi sunyi sepi di kala tiada siapa mahu berbicara. Soalan yang langsung tiada intipati ikhlas dalamnya.

Ada masanya kita terlampau inginkan jawapannya. Tetapi kita tidak mampu untuk bertanya. Takut akan jawapan yang akan kita dapat. Takut akan kesan jawapan itu kepada kita. Takut segala-galanya kembali ke mula. Takut akan kekecewaan

Pastinya aku dan kamu pernah, sedang dan akan melalui semua ini.

Aku punya soalan yang tak mampu aku tanyakan. Bagaimana dengan kamu?


0 komentar: