Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Jadilah Baik

Bismillahi wal hamdulillah

Entah kenapa sungguh sukar hendak menjadi baik. Setiap kali ingin menuju kebaikan, setiap kali itu jugalah aku terjatuh dan tersembam. Seolah-olahnya sudah tertutup pintu kebaikan untuk aku. Atau sebenarnya, kelemahan dan kedhaifan diri yang menutupkan pintu itu. Kadangkala terfikir, sampai bila akan terus begini? Jawapan yang sudah ada di tangan, namun masih berdolak-dalih hendak mencari jawapan lain.

Kita bertanggungjawab atas tindakan kita sendiri. Sejak akil baligh kita dilepaskan dari tanggungan ibu dan ayah kita. Dosa dan pahala, salah dan benar semuanya terletak atas kepala kita. Sebab itu semasa kecil ibu dan ayah menitik beratkan pendidikan agama untuk kita agar kita dapat menjalani kehidupan yang selari dengan syarat Islam.

Namun selalunya kita bertindak bersimpangan dengan apa yang Islam ajarkan. Setiap kali itulah kita cuba untuk mencari alasan selain dari diri kita untuk dipersalahkan. Kita cuba untuk merasionalkan tindakan kita yang salah itu, sedangkan kita tahu bahawa kita yang memilih untuk bertindak sedemikian. Apa nak jadi dengan kita ni?

Dalam surah Ar-Raad ayat 11, Allah s.w.t berfirman bahawa “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, kecuali mereka sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ”. Bila kita nak ubah diri kita? Nak tunggu nazak?

Peringatan yang sangat keras buat diri yang selalu leka. Sahabatku, ingatan ini untuk diriku. Bantulah aku untuk menjadi baik. Tegur aku jika aku leka dan lalai dalam mengingatiNya. Sedarkan aku jika aku sudah mula menyimpang dari jalanNya.

Ambillah iktibar dari kekhilafan diriku. Moga kamu tidak menjadi seperti diriku.

Ampunkan kami Ya Allah.

0 komentar: