Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Terapi Muzik

Bismillahi wal hamdulillah

Pernah tak kadang-kadang bila kita rasa 'tensen' sangat, kita pasang lagu kuat-kuat. Macam nak pecah gegendang yang dah sedia berlubang 1-2 mikrometer. Kadang-kadang rasa macam nak roboh rumah sebab getaran 'bass' yang sangat mantap dan hebat. Aku pernah, selalu. Ngehngeh.

Tak ramai yang tahu muzik sebenarnya merupakan salah satu kaedah terapi jiwa. Sebab tu ada komposer muzik kata dia dapat lepaskan dan kurangkan kerunsingan hati bila dia main muzik. Ada juga yang menggunakan muzik untuk menggambarkan perasaan dia waktu tu.

Kalau kita pandai main alat muzik ataupun perkusi lagi best. Kalau rasa macam nak hempuk kepala kawan kat meja makan, lebih baik kita salurkan tenaga yang membara tu untuk mainkan muzik yang sedap didengar. Bukan pakai main tibai je. Kalau setakat tibai main perkusi ke, baik tak payah. Daripada kita sorang je tengan 'mental', orang lain pun 'mental' skali.

Tapi muzik macam mana yang boleh dijadikan terapi? Terapi maksudnya nak kembalikan diri kepada asal iaitu, jiwa yang sejahtera dan akal yang waras. Jadi, secara logiknya, muzik yang dapat membantu dalam terapi jiwa mestilah muzik yang menenangkan. Muzik yang boleh buat kita rasa rileks, aman, sejuk dan merawat. Ni salah satu contoh lagu yang best. Lirik dia pun bagus. So, apa lagi?

Penn...penn







Zaman dah berubah

Bismillahi wal hamdulillah

"@#$%^$## kau la. Aku x pernah pun cakap camtu."

Terngiang-ngiang lagi ucapan seorang budak lelaki baya adik aku yang masih di sekolah rendah kepada rakannya. Sungguh lancar dan tanpa segan silu mengucapkannya dengan lantang dan fasih. 'Pitching'nya pun boleh tahan, sebab tu boleh dengar walaupun berada agak jauh. Buat aku terfikir seketika.

Kalau kecil macam ini pun dah mampu memaki-hamun orang di khalayak umum tanpa ada walau sehelai kain untuk menyelubung perasaan malu, dah tentu dia mampu untuk melakukan yang lebih dahsyat bila dah besar. Bakar trak polis sebagai contoh? Hehe. Hanya contoh. Tidak ditujukan pada mana-mana pihak yang terasa semacam ada kaitan dengan dirinya. Kalau terasa, padan muka.

Seingat aku, sejahat-jahat aku masa sekolah rendah ialah tak buat kerja rumah. Memang jarang giler la jadi macam tu. Sejahat-jahat aku masa sekolah menengah ialah lepak dan ronggeng kat komtar dan prangin mall lepas habis sekolah. Masa tu pun masih lagi segan-segan. Kalau terserempak budak mashoor pompuan lagi la segan. Ye la, masa tu takut dengan senjata yang derang ade, mulut =) . Sekarang tak takut dah kot? Tapi bukan tu yang aku nak cerita.

Dengan beredarnya masa, sedar atau tak sedar, beredar juga rasa malu di kalangan kita. Mutakhir ini, kita banyak didedahkan dengan berita dan cerita tentang krisis akhlak dan etika di negara kita. Dengan buang anaknya, sumbang mahramnya, seks luar nikah, bunuh, letup, simbah, tonyoh, tenyeh, rasuah dan seribu satu macam lagi permasalahan yang tidak mungkin kita selesaikan dalam sebulan dua.

Nak cakap pasal sebab-musabab jadi macam ni pun rasanya semua dah tahu. Yang aku nak 'highlight'kan kat sini ialah, esok lusa bila dah berkeluarga, dah beranak-pinak, didik anak-anak dengan betul. Utamakan pendidikan dan pengahayatan Islam tanpa meminggirkan pendidikan sains dan matematik dalam bahasa inggeris. Maksudnya sains , matematik, jogrofi, sejarah bla bla bla kena pentingkan juga. Tapi keutamaan itu memainkan peranan yang penting dalam membentuk seorang insan yang soleh wal musleh. Memang tidak ada jaminan yang anak kita pasti jadi soleh, tapi sekurang-kurangnya kita dah berusaha sedaya mungkin. Hasilnya serahkan pada Yang Maha Menentukan.

Sebab itu penting untuk pasangan suami dan isteri mempunyai matlamat dan gambaran yang sama tentang kehidupan. Dari segi pelaksanaan mungkin sedikit berbeza, namun pastinya perbezaan itu tidaklah terlalu ketara kerana matlamatnya sama. Ada betoi ka? =)

Penn...penn.

~

Sudah lama bersama, tapi macam baru semalam jumpa. Nak kata tak kenal hati budi, sudah terlalu kenal, sehinggakan kalau boleh tak pernah berjumpa sebelum ini. Sepatutnya masa yang lama ini kita guna untuk kenal-kenal dan berbaik-baik. Tapi yang berlaku hanyalah kenal-kenal, jarang sekali berbaik-baik.Apa sebabnya?

Nak kata terlalu jahat, tak pernah lagi memaki hamun dan dimaki secara serius. Nak kata salah faham, selalu sangat jadi benda yang sama. Takkan tak faham-faham lagi. Nak kata hasutan syaitan, syaitan tak boleh hasut syaitan boleh jadi. Nak kata tebal sangat sikap pentingkan diri, itu yang lebih tepat rasanya.

Ada sesetengah orang yang memang tak boleh langsung fikir dan bertolak-ansur untuk kebaikan orang lain. Yang dipentingkan dahulu, diri sendiri. Tak salah nak nk meletakkan diri lebih penting dari orang lain, cumanya harus berpada-pada dan bertimbang-rasa.

Kita kena ingat, hidup kita tak semestinya pasal diri kita je. Kadang-kadang, selalunya mesti akan melibatkan orang lain. Kita nak beli ikan kat market pun melibatkan orang lain. Mana ada orang pi beli ikan sorang-sorang je kat dalam market. Kalau dia sorang je ada dalam market tu, maksudnya market tu tutup. Mesti la kena ada orang yang jual ikan.

*market = pasar basah loghat utagha

Tatau la nak cakap macam mane dah dengan orang-orang macam ni, hanya penampar yang mampu dan ingin kusampaikan di pipi. Kadang-kadang niat kita baik, tapi orang lain yang menjadikan tak baik. Sedih ada, marah pun ada. Moga lepas ni kita tak dipertemukan lagi =)



Lagu Ikram =)





Salahkah takdir?

Bismillahi wal hamdulillah

"Kenape la aku ni sial sangat? Asyik kena maki je tiap-tiap hari".

"Aku dah tak tahu mana silapnye. Aku ni memang keturunan jahanam kot".

"Aku ni memang pembawa sial. Semua cakap macam tu".

"Aku rase sesape yang lahir tahun ni memang malang".

Mungkin kita pernah dengar monolog begini. Mungkin orang yang kita kenal pernah mengucapkannya. Mungkin kadangkala ahli keluarga kita, mungkin juga diri kita.

Merasakan seolah-olah takdir tidak menyebelahi diri bukanlah sesuatu yang asing dalam diri manusia. Seringkali kita merasa terpukul dengan ujian yang dihadapkan. Mungkin itu merupakan ujian terberat yang pernah kita hadapi, atau mungkin akibat ujian yang tidak pernah henti dihadapkan kepada kita. Akibatnya kita stress dan tertekan. Tenggelam punca di mana silapnya. Gelap di depan seolah-olah tiada jalan keluar kepada masalah yang kita hadapi. Maka terbitlah bibit putus asa dan kecewa. Putus asa untuk berusaha menghadapi ujian, kecewa dengan kehidupan dan takdir yang senantiasa membawa kemudharatan pada diri.

Itulah sebahagian daripada fitrah insani yang Allah tanamkan dalam diri kita. Perasaan inferiority dan lemah, sinonim dengan jiwa kita. Dan bagi yang melihat lebih jauh, inilah antara kekuatan dan benteng jiwa.

Merasa inferior atau lemah merupakan satu anugerah. Dengan perasaan ini kita sedar siapa diri kita sebenarnya. Kita hanyalah insan, makhluk Allah yang ditugaskan untuk memakmurkan bumi ini dengan menegakkan kalimah Allah s.w.t. Setiap detik dan ketika, kita memikul tugas yang tidak mahu dan mampu dipikul oleh makhluk-makhluk lain, hatta gunung-ganang. Tugas yang pada mulanya nampak begitu mustahil untuk dipikul oleh manusia, sehinggakan para malaikat pelik dengan keputusan Allah azza wa jall, seperti yang dinukilkan dalam surah Al-Baqarah ayat 30.

Mengapa jadi begitu? Adakah manusia tidak mampu untuk menjadi 'duta' Allah di muka bumi? Apakah tugas menjadi khalifah merupakan suatu tugas yang amat berat?

Jawapnnya ya. Sebab itulah tak ada makhluk lain yang mahu untuk memikulnya. Jadi mengapa kita dilantik untuk pegang amanah ini jika ianya terlampau berat? Apakah kita telah teraniaya? Apakah Allah telah menetapkan takdir kita itu untuk memusnahkan diri sendiri? Jawapannya semestinya tidak. Allah itu Maha Bijaksana dalam merancang, dan Dialah sebaik-baik perancang. Sudah tentu segala hikmah kita dilantik memegang amanah ini adalah dalam ilmu Allah yang maha luas.

Mengapa takdir hidup kita begini bukan lagi menjadi titik persoalan utama. Persoalan yang harus diutarakan dalam benak hati kita ialah, bagaimana kita harus dan perlu bertindak dengan takdir ini. Kita yang menentukan samada takdir ini akan membawa kita ke gerbang syurga yang sangat 'best', atau menjerumuskan diri kita ke lembah neraka, wal'iyazu billahi min zalik.

Jika kita mampu untuk mengawal minda dan pemikiran kita untuk menjawab persoalan ini, insyaAllah, kita sudah separuh jalan menuju kepadaNya.

Begitu juga halnya dengan persoalan di awal penulisan ini. Apakah salah takdir kita hidup begini?

Allah s.w.t tidak pernah menciptakan hambaNya untuk dianiayai, tetapi Allah s.w.t menciptakan setiap makhluk untuk dilimpahkan rahmat dan kasih-sayangNya. Bahkan, Allah s.w.t telah menyediakan syurga yang berlipat kali ganda nikmatnya untuk hamba-hambaNya yang sentiasa tunduk dan patuh kepadaNya.

Kita diciptakan hanyalah untuk mengabdikan diri kepada Allah, selaras dengan firman Allah dalam surah Az-Zariyat ayat 56. Sekiranya kita melakukan segala tuntutan dan perintah Allah, insyaAllah kita bakal dikurniakan syurga di akhirat.

Namun, kadangkala Allah s.w.t mahu melihat sejauh mana keimanan dan ketaqwaan kita kepadaNya. Sebab itu Allah memberikan ujian kepada kita untuk menilai keutuhan jiwa kita dalam mengabdikan diri padaNya. Dan ujian Allah ini pelbagai, bergantung kepada individu tersebut. Ada yang diuji dengan kesusahan, ada yang diuji dengan kekayaan. Ada yang diuji dengan masalah yang tidak putus-putus, ada juga yang diuji dengan kesenangan yang berpanjangan. Ujian ini dihadapkan kepada kita untuk menilai diri kita. Jika kita sabar dan teguh menghadapinya, alhamdulillah, kita berada di atas jalan yang selamat.

Dan seringkali bila kita dihadapkan dengan ujian-ujian ini, yang menyelamatkan diri kita ialah rasa inferior dan lemah. Bila ada sifat ini dalam diri kita, dengan segera kita akan ingat pada Allah, pencipta dan penyelesai segala masalah yang kita hadapi. Tetapi sekiranya tidak ada sifat inferior dan lemah ini dalam jiwa, kita takut akan terbabas dalam mengendalikan masalah dan ujian tersebut.

Seperti yang terjadi kepada Firaun. Firaun seorang pemerintah yang tidak pernah berasa inferior dan lemah. Setiap hari dia merasakan dialah yang terhebat. Akhirnya dia dilaknat oleh Allah dan seluruh makhluk akibat dari keangkuhan dan bongkaknya. Ujian yang Allah berikan padanya ialah tidak pernah merasa sakit dan susah. Dan dia tersilap langkah dalam bertindak sesuai dengan takdirnya.

Oleh sebab itu, janganlah kita menyalahkan takdir yang telah ditulis atas diri kita. Jika kita menyalahkan takdir, seolah-olahnya kita menyalahkan Allah 'azza wa jall. Mengadu kepada Allah tentang takdir kita adalah perkara yang berbeza. Kita dibolehkan untuk mengadu tentang nasib kita kepada Allah. Kerana hanya kepada Dialah tempat kita memohon pertolongan.

Bila kita ditimpa sesuatu yang menggusarkan, kembalilah ke atas sejadah. Ruku' dan sujud padaNya dengan penuh sifat kehambaan dan lemah. Ceritakan segala yang terbuku di benak hati. Pilihlah perkataan yang syahdu dan lembut, moga dengannya Allah 'berlembut' dengan kita. Moga kita senantiasa berasa lemah dan tunduk di hadapanNya. Amin ~