Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

~

Sudah lama bersama, tapi macam baru semalam jumpa. Nak kata tak kenal hati budi, sudah terlalu kenal, sehinggakan kalau boleh tak pernah berjumpa sebelum ini. Sepatutnya masa yang lama ini kita guna untuk kenal-kenal dan berbaik-baik. Tapi yang berlaku hanyalah kenal-kenal, jarang sekali berbaik-baik.Apa sebabnya?

Nak kata terlalu jahat, tak pernah lagi memaki hamun dan dimaki secara serius. Nak kata salah faham, selalu sangat jadi benda yang sama. Takkan tak faham-faham lagi. Nak kata hasutan syaitan, syaitan tak boleh hasut syaitan boleh jadi. Nak kata tebal sangat sikap pentingkan diri, itu yang lebih tepat rasanya.

Ada sesetengah orang yang memang tak boleh langsung fikir dan bertolak-ansur untuk kebaikan orang lain. Yang dipentingkan dahulu, diri sendiri. Tak salah nak nk meletakkan diri lebih penting dari orang lain, cumanya harus berpada-pada dan bertimbang-rasa.

Kita kena ingat, hidup kita tak semestinya pasal diri kita je. Kadang-kadang, selalunya mesti akan melibatkan orang lain. Kita nak beli ikan kat market pun melibatkan orang lain. Mana ada orang pi beli ikan sorang-sorang je kat dalam market. Kalau dia sorang je ada dalam market tu, maksudnya market tu tutup. Mesti la kena ada orang yang jual ikan.

*market = pasar basah loghat utagha

Tatau la nak cakap macam mane dah dengan orang-orang macam ni, hanya penampar yang mampu dan ingin kusampaikan di pipi. Kadang-kadang niat kita baik, tapi orang lain yang menjadikan tak baik. Sedih ada, marah pun ada. Moga lepas ni kita tak dipertemukan lagi =)