Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Terapi Muzik

Bismillahi wal hamdulillah

Pernah tak kadang-kadang bila kita rasa 'tensen' sangat, kita pasang lagu kuat-kuat. Macam nak pecah gegendang yang dah sedia berlubang 1-2 mikrometer. Kadang-kadang rasa macam nak roboh rumah sebab getaran 'bass' yang sangat mantap dan hebat. Aku pernah, selalu. Ngehngeh.

Tak ramai yang tahu muzik sebenarnya merupakan salah satu kaedah terapi jiwa. Sebab tu ada komposer muzik kata dia dapat lepaskan dan kurangkan kerunsingan hati bila dia main muzik. Ada juga yang menggunakan muzik untuk menggambarkan perasaan dia waktu tu.

Kalau kita pandai main alat muzik ataupun perkusi lagi best. Kalau rasa macam nak hempuk kepala kawan kat meja makan, lebih baik kita salurkan tenaga yang membara tu untuk mainkan muzik yang sedap didengar. Bukan pakai main tibai je. Kalau setakat tibai main perkusi ke, baik tak payah. Daripada kita sorang je tengan 'mental', orang lain pun 'mental' skali.

Tapi muzik macam mana yang boleh dijadikan terapi? Terapi maksudnya nak kembalikan diri kepada asal iaitu, jiwa yang sejahtera dan akal yang waras. Jadi, secara logiknya, muzik yang dapat membantu dalam terapi jiwa mestilah muzik yang menenangkan. Muzik yang boleh buat kita rasa rileks, aman, sejuk dan merawat. Ni salah satu contoh lagu yang best. Lirik dia pun bagus. So, apa lagi?

Penn...penn







0 komentar: