Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Tak boleh tidur dan keluar tengok bulan sambil berkedip kelopak mata


Pernah gembira suatu ketika dahulu apabila pandang bulan. Sekarang keadaan sudah berubah. Setiap kali memandang pasti akan membangkitkan rasa yang tidak enak. Seperti mahu menjauhkan diri dari dunia dan masa silam dan tidur dalam jangka masa yang lama. Tetapi semua itu tidak mungkin untuk dilakukan. Hanya mampu untuk memandang bulan dan membiarkan diri diratah rasa yang tidak enak itu. Alangkah bertuahnya jika setiap malam awan melindungi bulan agar tidak kelihatan. Tetapi adalah suatu kesalahan untuk pentingkan diri untuk berada dalam kegelapan sedangkan manusia yang lain memerlukan cahaya bagi menyuluh kehidupan mereka. Moga cahaya bulan benar-benar menyuluh hidup kita.

Ramalan Dialog Masa Depan

Di suatu petang yang hening...

A : Assalamualaikum B, ko pekabo? Lame tak dengar crite.

B : Waalaikumussalam. Alhamdulillah sihat. Ko camne? OK? Eh, D, ko ade skali?

A : Eh B, apsal ko tak datang kenduri kawen aku? Sampai ati ko.

B : Bile ko kawen? Aku tatau pun. Ngan sape?

A : Derang tak gitau ko eh?

B: Sape? Apsal ko tak gitau sendiri?

A : ....

Sekian.

Arrgghhh...kena rerajin study

Bismillahi wal hamdulillah

Sudah semakin dekat dengan peperiksaan profesional terakhir. Peperiksaan yang bakal menentukan boleh atau tidak aku melangkah ke fasa seterusnya dalam hidup ini, fasa kerjaya. Penat lelah belajar selama hampir tujuh tahun, hanya akan diuji dalam masa beberapa jam, dan dalam beberapa jam itu sahajalah masa depan aku ditentukan. Agak tidak adil bunyinya. Usaha selama bertahun-tahun, hasilnya hanya ditentukan dalam beberapa jam itu. Itulah lumrah alam yang ditadbir manusia. Tidak akan mungkin memberikan keadilan. Tetapi berlainan pula dengan Allah. Allah menilai insan itu ketikamana dia ditaklifkan untuk bertanggungjawab ke atas setiap perbuatannya sendiri, baligh dalam erti kata lain. Tapi entri kali ini bukan nak bercakap pasal keadilan Allah yang telah sekian lama terbukti kebenarannya.

Apa yang membuatkan seseorang itu berusaha dan bertungkus-lumus untuk mencapai sebuah impian? Apa yang menyebabkan seseorang itu mampu fokus dan disiplin dalam merealisasikan sebuah idea yang difikirkan? Apa yang membuatkan seorang insan itu berubah dari seorang yang jahat menjadi seorang yang baik?

Matlamat. Orang yang mempunyai matlamat yang jelas akan mampu untuk melakukan semua perkara di atas. Matlamat membuatkan seseorang itu tahu akan tindakan yang perlu diambil. Matlamat menjadikan seseorang itu fokus dan berusaha untuk merealisasikan apa yang dicitakan.

Ramai dari kita mempunyai matlamat. Sayangnya, ramai juga dari kita yang tidak faham dan jelas akan matlamat yang telah dicipta dan dibina.

Untuk faham akan matlamat yang kita inginkan, kita perlu bertanya mengapa kita perlukan matlamat ini. Pemahaman yang mantap tentang matlamat ini akan membuatkan kita lebih menghayati dan menghargai segala usaha dan penat lelah yang dilakukan. Bila kita menghargai apa yang kita lakukan, kita akan sentiasa gembira dan redha dgn segala halangan dan ujian yang datang.

Kalau untuk faham kita tanya mengapa, untuk jelas pula kita tanya bagaimana untuk mencapai matlamat yang kita idamkan itu. Orang yang jelas tentang matlamatnya mempunyai pandangan yang jelas tentang proses dan fasa yang perlu dilalui. Ramai dari kita tak jelas tentang matlamat yang ingin kita capai. Sebab itu kita tengok begitu ramai yang kecundang di tengah jalan dan akhirnya memusnahkan diri sendiri.

Ada orang kerja siang dan malam, berkorban masa setiap hari sebab nak cari rezeki untuk keluarga. Ada yang kerja kuar untuk nak jadi kaya. Ada yang kerja tak ingat dunia sebab nak beli kereta impian, seperti Bugatti Veyron ini.

Mungkin ada yang nak kata semua ini matlamat duniawi, tak ukhrawi la. Tak kisah la. Yang penting ialah kita jelas dan faham dengan matlamat yang kita nak capai. Bila kita ada matlamat, kita akan bermotivasi untuk berusaha bersungguh-sungguh dalam apa jua yang kita lakukan.

Jadi, dah dekat nak periksa ni lagi la perlukan usaha yang banyak. Kena study rerajin. Takleh main futsal selalu sangat. Kena dok kat spital selalu. Kena kurangkan tidur. Kena dapatkan rehat yang cukup. Aarrghhh...sungguh tidak bermotivasi untuk buat semua ini. Kalau dah memang malas tu takleh nak buat apa dah.

Kalau dulu masa SPM, aku memang malas gila kot nak belajar. Tiap-tiap malam minggu mesti keluar dengan kawan-kawan, pi lepaking. Tapi bila dah dekat sangat nak periksa, baru la datang kesedaran sikit. Kesedaran je, belum semangat lagi tu. Sebab ada kesedaran tu la aku cipta matlamat sendiri. Cipta tau, bukan fikir. Hehe. Alhamdulillah lepas jugak SPM. Aku rasa sekarang ni pun masa yang kritikal untuk aku cipta matlamat lagi. Aku perlukan matlamat yang boleh aku nampak supaya lebih cepat aku bermotivasi. Aku rasa pembaca semua dah boleh agak apa matlamat aku untuk peperiksaan kali ni. Takkan tak tau lagi kot. Dah terang lagi bersuluh. Memang trang tang tang kata orang utara. Moga aku bermotivasi untuk rajin dan fokus belajar selepas ini.

Ini matlamat aku. =)




Air Mata

Bismillahi wal hamdulillah

Air mata...cukup berharga bagi manusia. Kalau digunakan pada tempat dan waktu yang tepat, dapat memberikan kesan dan makna yang mendalam dan berguna. Ada yang terlalu mudah menitiskan air mata, ada yang terlalu keras dan sukar untuk menumpahkan walau setitis. Namun itu tidak bermakna yang mudah menitiskan itu lebih baik, atau sebaliknya. Semuanya bergantung kepada tempat dan waktu ia dititiskan.

Berhadapan dengan Rabb, tangan yang penuh dengan kekejian dan kekotoran ditadahkan untuk memohon belas ihsan agar diampunkan segala dosa, masa yang tepat untuk menitiskan air mata yang tersimpan sekian lama. Titiskan air mata itu walaupun perlu dipaksa. Allah sukakan hambaNya yang merendahkan diri ketika bermunajat padaNya. Tunjukkan padaNya yang kita benar-benar lemah dan mengakulah setiap kesalahan yang kita lakukan. Mudah-mudahan Allah berlembut dan sudi untuk mengampunkan.

Air mata, senjata paling berkesan buat wanita, untuk menundukkan keangkuhan dan keegoan seorang lelaki. Tidak ada lelaki yang mampu bertahan dengan tangisan seorang wanita. Pasti luluh dan hancur hati lelaki tatkala mendengar tangisan dan melihat air mata menitis di pipi isteri tercinta, dek kerana kerakusan mengagungkan keegoan dan keangkuhan. Gunakan air matamu untuk melembutkan hati suamimu. Moga ianya menjadi pengajaran agar dia tidak mengulanginya. Namun awas, jangan ianya digunakan acapkali berhadapan masalah.

Moga setiap titisan air mata itu menggugurkan dosa-dosa kita, mengingatkan kita tentang kelemahan diri dan memberikan kita kekuatan untuk terus berusaha memperbaiki diri. Jangan berbangga sekiranya kau sukar menitiskan air mata walau berhadapan dengan apa jua situasi. Berhati-hatilah jika kau terlalu senang untuk menitiskan air mata sehingga kering air matamu. Cermin diri jika kau tidak pernah menitiskan air mata di depan Rabbmu. Air matamu sangat berharga.

Jom jadi lebih baik

Bismillahi wal hamdulillah

Sejak dua menjak nih, hujan selalu turun dengan lebatnya kat KL. Mesti satu pakej dengan ribut sekali. Pastu mula la air menitik-nitik masuk kot celah-celah tingkap. Pastu biar je air tu kering dengan sendirinya. Hehe. Tapi sangat bes untuk tidur bagi mereka yang penat seharian berada di wad menelaah semua pesakit yang ada kat dalam wad (buekkkk).

Tadi masa nak pegi jumpa ikhwah (kawan2 laki), hujan masih turun renyai2. Kilat tak henti-henti. Berdentum sana, berdentum sini, menghiasi suasana petang sabtu. Ada sekali tu, rasanya kilat tu dekat la jugak. Meletup je, "Omak kau" jerit sis Karen (Karim nama sebenar) seiring dengan dentuman kilat tersebut. Masa tu aku tengah atas motor. Alhamdulillah, boleh kontrol macho lagi, walaupun dah terlanggar lubang. Cis, sape plak tak kambus lubang tetengah jalan nih. Boleh nahas kalau tak hati-hati.

Masa tu jugak terlintas kat hati, "Ya Allah, aku masih banyak dosa. Jangan ambil aku lagi".

Masa sentiasa akan berdetik. Tik tok tik tok. Tak pernah dia nak tunggu kita. Dia tak pernah peduli pasal kita. Dia akan sentiasa bergerak dan berlalu, samada kita suka atau tidak. Apa dah kita buat dengan umur kita selama ni? Banyak dah amal? Banyak dah infaq? Banyak dah zikir dan fikir? Banyak dah kegiatan dakwah dan tarbiah? Banyak dah pahala?

Memang kita ada banyak. Dah buat banyak. Banyak apa? Banyak buang masa. Banyak buang harta. Banyak cakap benda tak berfaedah. Banyak mencarut. Banyak mengumpat. Banyak memfitnah. Banyak tidur. Banyak makan. Dan yang paling kompem banyak ialah banyak dosa.

Nak masuk syurga dengan tu? Please, nak lepas titian sirat pun belum tentu boleh sampai habis. Astaghfirullah.

Kita tahu dan sedar semua pasal benda ni, tapi kenape kita tak nak buat? Senang saja jawapan dia. NAFSU la macha. As simple as that.

Kita tahu kita belum bersedia nak berdepan dengan Allah dengan amalan yang kita ada sekarang. Tapi dalam kesedaran tu kita tak juga nak usaha kumpul pahala. Nak gak buat benda tak berfaedah. Ada saja alasan dan dolak-dalih tak nak buat baik. Astaghfirullah. Nafsu semua tu bro n sis.

Nafsu la yang nak menjahanamkan diri kita ke dalam jahannam, wal'iyazhubillah. Kita kena kawal nafsu kita. Kalau kita suka tidur, kita kena lawan rasa nak tidur tu walaupun kena letak batang mancis kat mata. Kalau tak jalan dengan batang mancis, boh jarum peniti. Kompem tak berani nak pejam mata. Kalau korang jenis yang suka beli-belah, apa kata bagi duit korang tu kat aku so that aku boleh simpan untuk beli kereta idaman aku. Hehe. Ok2, infaq la duit tu kat jalan dakwah. Kalau tatau kat mana, bagi je kat masjid berdekatan kerusi anda duduk depan laptop anda sekarang. As simple as that.

Kalau kita mampu kawal nafsu kita, memang TERBAIK la. Sebab Rasulullah kata antara jihad yang terbesar ialah melawan hawa nafsu.

Bila kita nak buat benda-benda baik tu pastikan kita IKHLAS. Masa jumpa ikhwah dia ada ingatkan tentang ikhlas dalam beramal. Perghh, memang terasa. Pedih macam kena tusuk ngan ekor ikan pari. Korang takkan tahu betapa pedihnya kena tusuk ngan ekor ikan pari. Kalau nak tahu camne rasenye, tanya aku. Pedih siot. Itu je komen yang aku boleh bagi.

Tapi memang betul. Ikhlas ni cukup susah nak diamalkan. Cuba la kenang balik zaman silam berapa banyak solat yang kita buat kerana Allah semata-mata. Bukan sebab terpaksa, sebab rasa segan kat orang, sebab bakal pak mentua tengah tengok etc. Cuba kenang balik setiap kali kita hulurkan tangan untuk bagi derma kat masjid, ada tak rasa riak nak menunjuk kata kita infaq kat masjid. Astaghfirullah, hinanya aku.

Kadang-kadang bila kita fikirkan balik semua benda-benda ni, rasa macam pelik lak kalau Allah masih nak dengar doa kita. Dah la amal sikit, pastu tak penahnye nak ikhlas. Astaghfirullah. Kita kena sangka baik dengan Allah. Allah tu Maha Mendengar, Maha Pengampun, Maha Mengasihani dan Maha Lembut dengan hamba-hambaNya.

Jom kita jadi lebih baik! =)


blub






Tha'labah

Pernahkah saudara mendengar tentang kisah Ta'labah? Salah seorang daripada para sahabat Nabi S.A.W. Seorang pemuda yang punya misi dan visi yang sangat agung.

Seorang remaja yang begitu hebat di zaman Rasulullah S.A.W. Namanya Tha'labah bin Abdul Rahman, seorang remaja berusia 17 tahun. Setelah memeluk Islam, beliau selalu mengikut Rasulullah S.A.W mengajar. Jika Rasulullah berhajatkan sesuatu, Rasulullah S.A.W akan khabarkan kepada Ta'labah.

Suatu hari Rasulullah menyuruh Tha'labah mencari sesuatu. Ketika dalam perjalanan mencari barang yang Rasulullah hajati itu, Tha'labah telah melalui sebuah rumah yang pintunya terbuka. Angin yang bertiup membuatkan pintu tandas rumah tersebut juga terbuka, dan ketika itu Tha'labah terlihat akan seorang perempuan yang sedang mandi.

"A'uzubillah! Ya Allah aku takut nanti malaikat Jibril memberitahu kepada Rasulullah S.A.W! Ya Allah, aku takut turunnya ayat quran yang menyenaraikan aku dalam golongan orang yang berbuat dosa! Ya Allah..."

Rintihan Tha'labah

Dia merintih sehingga dia lupa akan barang yang dipesan oleh Rasulullah S.A.W. Dia melarikan diri dan terjumpa satu bukit di pinggir Madinah yang dipuncaknya ada sebuah gua. Tha'labah masuk ke dalam gua tersebut dan asyik menangis. Tha'labah menangis dan menangis, beliau kesal amat dengan dosanya.

Pada masa yang sama, Rasulullah S.A.W menanti kepulangan Tha'labah beberapa hari namun Tha'labah tidak kunjung tiba. Lalu Rasulullah S.A.W mengarahkan Saidina Umar RA untuk mencari Tha'labah dan beliau terjumpa Tha'labah di tempat dia bersembunyi di puncak bukit.

Umar berkata "Tha'labah, Rasulullah mahu berjumpa kamu."

"Kenapa? Sudah turunkah ayat al-Quran tentang dosaku, sudah beritahukah Jibril kepada Rasulullah, aku tidak mahu masuk neraka, aku tidak mahu masuk neraka." Kata Tha'labah dalam ketakutan yang amat sangat.

Oleh sebab Tha'labah sudah tersangat lemah, Saidina Umar RA memimpinnya pulang ke rumah. Apabila Rasulullah SAW menziarah Tha'labah, Tha'labah sedang terlentang lalu Rasulullah SAW meriba kepala Tha'labah.

Tetapi Ta'labah mengetepikan kepalanya. Rasulullah bertanya, "kenapa wahai Tha'labah?"

"Wahai Rasulullah, kepala yang penuh dosa ini tidak layak untuk berada di ribamu," kata Tha'labah.

"Apa yang kamu mahu Tha'labah?"

"Ya Rasulullah, aku mahukan keampunan Allah"

Cita-citanya hanya Syurga

"Apa cita-cita kamu wahai Ta'labah?"

"Cita-cita aku hanya syurga Allah. Tolonglah doakan moga Allah mengampunkan dosa-dosaku."

Lalu Rasulullah s.a.w berkata, "wahai Tha'labah aku menjamin kepadamu apa yang kamu mahu dan cita-citamu. Inilah bukti taubatmu."

Tidak lama selepas itu, Tha'labah menghembuskan nafasnya yang terakhir di riba Rasulullah SAW.

Ketika mayat Tha'labah siap dikafan dan tiba masa untuk dikebumikan, Rasulullah SAW datang agak lewat ketika itu. Para sahabat membuka jalan kepada Rasulullah untuk rapat ke kubur Tha'labah. Tetapi Rasulullah berjalan merapati kubur Tha'labah dalam keadaan berjalan yang perlahan, dan seperti tersekat-sekat.

Sahabat-sahabat bertanya, "wahai Rasulullah, kami telah membuka jalan, mengapa Rasulullah berjalan dengan tidak selesa?"

Rasulullah menjawab, "kamu tidak dapat melihat betapa ramainya malaikat yang hadir menghantar Tha'labah ke kubur."

Itulah kisah hidup seorang remaja hebat bernama Tha'labah. Betapa takutnya beliau dengan azab Allah SWT walaupun beliau tidak sengaja terpandang perempuan yang sedang mandi itu. Begitu malu bertemu Rasulullah, begitu mengharap keampunan Allah SWT, dan akhirnya menhembus nafas yang terakhir di ribaan insan mulia bernama Muhammad bin Abdullah, dan jasadnya diiringi malaikat ke kuburan. Subhanallah!

Lihat diri kita. Apakah kita menyesal dan bertaubat setelah berbuat dosa yang sengaja? Apakah kita sedar, dan menyesal serta bertaubat setelah berbuat dosa yang tidak sengaja?

Tepuk dada, tanya iman. Moga Allah SWT mengampunkan dosa-dosa kita.

Sumber :http://www.iluvislam.com/inspirasi/tokoh/1761-thalabah-kisah-pemuda-bercita-syurga.html