Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Air Mata

Bismillahi wal hamdulillah

Air mata...cukup berharga bagi manusia. Kalau digunakan pada tempat dan waktu yang tepat, dapat memberikan kesan dan makna yang mendalam dan berguna. Ada yang terlalu mudah menitiskan air mata, ada yang terlalu keras dan sukar untuk menumpahkan walau setitis. Namun itu tidak bermakna yang mudah menitiskan itu lebih baik, atau sebaliknya. Semuanya bergantung kepada tempat dan waktu ia dititiskan.

Berhadapan dengan Rabb, tangan yang penuh dengan kekejian dan kekotoran ditadahkan untuk memohon belas ihsan agar diampunkan segala dosa, masa yang tepat untuk menitiskan air mata yang tersimpan sekian lama. Titiskan air mata itu walaupun perlu dipaksa. Allah sukakan hambaNya yang merendahkan diri ketika bermunajat padaNya. Tunjukkan padaNya yang kita benar-benar lemah dan mengakulah setiap kesalahan yang kita lakukan. Mudah-mudahan Allah berlembut dan sudi untuk mengampunkan.

Air mata, senjata paling berkesan buat wanita, untuk menundukkan keangkuhan dan keegoan seorang lelaki. Tidak ada lelaki yang mampu bertahan dengan tangisan seorang wanita. Pasti luluh dan hancur hati lelaki tatkala mendengar tangisan dan melihat air mata menitis di pipi isteri tercinta, dek kerana kerakusan mengagungkan keegoan dan keangkuhan. Gunakan air matamu untuk melembutkan hati suamimu. Moga ianya menjadi pengajaran agar dia tidak mengulanginya. Namun awas, jangan ianya digunakan acapkali berhadapan masalah.

Moga setiap titisan air mata itu menggugurkan dosa-dosa kita, mengingatkan kita tentang kelemahan diri dan memberikan kita kekuatan untuk terus berusaha memperbaiki diri. Jangan berbangga sekiranya kau sukar menitiskan air mata walau berhadapan dengan apa jua situasi. Berhati-hatilah jika kau terlalu senang untuk menitiskan air mata sehingga kering air matamu. Cermin diri jika kau tidak pernah menitiskan air mata di depan Rabbmu. Air matamu sangat berharga.

5 komentar:

"big girls don't cry"

what do u think?

 

I am partially agree with that.so if a girl cries, that doesn't mean she's not big or mature enough. if she doesn't, doesn't mean that she is big and mature. as I said, depends on the time and place. crying is part of human nature. y do we want to be against it. if u r tough, maybe u can still control ur emotion when facing bad things. but it will accumulate for sure. this time u r ok, next time u won't know. u may cry like a baby.

"men always cry"

what do u think? =)

 

men always cry?

wow. never heard of it. really??

 

well,dat means u don't know men dat well...ngehehe

no laaa...men never cry maa. we r so full of ego n charisma. we can never cry, eventhough we wan't to cry so much.hehe.

I'm sorry, were u the one who contacted me about FCR?