Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Jom jadi lebih baik

Bismillahi wal hamdulillah

Sejak dua menjak nih, hujan selalu turun dengan lebatnya kat KL. Mesti satu pakej dengan ribut sekali. Pastu mula la air menitik-nitik masuk kot celah-celah tingkap. Pastu biar je air tu kering dengan sendirinya. Hehe. Tapi sangat bes untuk tidur bagi mereka yang penat seharian berada di wad menelaah semua pesakit yang ada kat dalam wad (buekkkk).

Tadi masa nak pegi jumpa ikhwah (kawan2 laki), hujan masih turun renyai2. Kilat tak henti-henti. Berdentum sana, berdentum sini, menghiasi suasana petang sabtu. Ada sekali tu, rasanya kilat tu dekat la jugak. Meletup je, "Omak kau" jerit sis Karen (Karim nama sebenar) seiring dengan dentuman kilat tersebut. Masa tu aku tengah atas motor. Alhamdulillah, boleh kontrol macho lagi, walaupun dah terlanggar lubang. Cis, sape plak tak kambus lubang tetengah jalan nih. Boleh nahas kalau tak hati-hati.

Masa tu jugak terlintas kat hati, "Ya Allah, aku masih banyak dosa. Jangan ambil aku lagi".

Masa sentiasa akan berdetik. Tik tok tik tok. Tak pernah dia nak tunggu kita. Dia tak pernah peduli pasal kita. Dia akan sentiasa bergerak dan berlalu, samada kita suka atau tidak. Apa dah kita buat dengan umur kita selama ni? Banyak dah amal? Banyak dah infaq? Banyak dah zikir dan fikir? Banyak dah kegiatan dakwah dan tarbiah? Banyak dah pahala?

Memang kita ada banyak. Dah buat banyak. Banyak apa? Banyak buang masa. Banyak buang harta. Banyak cakap benda tak berfaedah. Banyak mencarut. Banyak mengumpat. Banyak memfitnah. Banyak tidur. Banyak makan. Dan yang paling kompem banyak ialah banyak dosa.

Nak masuk syurga dengan tu? Please, nak lepas titian sirat pun belum tentu boleh sampai habis. Astaghfirullah.

Kita tahu dan sedar semua pasal benda ni, tapi kenape kita tak nak buat? Senang saja jawapan dia. NAFSU la macha. As simple as that.

Kita tahu kita belum bersedia nak berdepan dengan Allah dengan amalan yang kita ada sekarang. Tapi dalam kesedaran tu kita tak juga nak usaha kumpul pahala. Nak gak buat benda tak berfaedah. Ada saja alasan dan dolak-dalih tak nak buat baik. Astaghfirullah. Nafsu semua tu bro n sis.

Nafsu la yang nak menjahanamkan diri kita ke dalam jahannam, wal'iyazhubillah. Kita kena kawal nafsu kita. Kalau kita suka tidur, kita kena lawan rasa nak tidur tu walaupun kena letak batang mancis kat mata. Kalau tak jalan dengan batang mancis, boh jarum peniti. Kompem tak berani nak pejam mata. Kalau korang jenis yang suka beli-belah, apa kata bagi duit korang tu kat aku so that aku boleh simpan untuk beli kereta idaman aku. Hehe. Ok2, infaq la duit tu kat jalan dakwah. Kalau tatau kat mana, bagi je kat masjid berdekatan kerusi anda duduk depan laptop anda sekarang. As simple as that.

Kalau kita mampu kawal nafsu kita, memang TERBAIK la. Sebab Rasulullah kata antara jihad yang terbesar ialah melawan hawa nafsu.

Bila kita nak buat benda-benda baik tu pastikan kita IKHLAS. Masa jumpa ikhwah dia ada ingatkan tentang ikhlas dalam beramal. Perghh, memang terasa. Pedih macam kena tusuk ngan ekor ikan pari. Korang takkan tahu betapa pedihnya kena tusuk ngan ekor ikan pari. Kalau nak tahu camne rasenye, tanya aku. Pedih siot. Itu je komen yang aku boleh bagi.

Tapi memang betul. Ikhlas ni cukup susah nak diamalkan. Cuba la kenang balik zaman silam berapa banyak solat yang kita buat kerana Allah semata-mata. Bukan sebab terpaksa, sebab rasa segan kat orang, sebab bakal pak mentua tengah tengok etc. Cuba kenang balik setiap kali kita hulurkan tangan untuk bagi derma kat masjid, ada tak rasa riak nak menunjuk kata kita infaq kat masjid. Astaghfirullah, hinanya aku.

Kadang-kadang bila kita fikirkan balik semua benda-benda ni, rasa macam pelik lak kalau Allah masih nak dengar doa kita. Dah la amal sikit, pastu tak penahnye nak ikhlas. Astaghfirullah. Kita kena sangka baik dengan Allah. Allah tu Maha Mendengar, Maha Pengampun, Maha Mengasihani dan Maha Lembut dengan hamba-hambaNya.

Jom kita jadi lebih baik! =)


0 komentar: