Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Aku juga tidak sempurna

Bismillahi wal hamdulillah

Manusia tak pernah sempurna. Baik lahiriyyah atau batiniyyah. Pasti ada kecacatan. Ada yang Allah bagi lebih kat bahagian ni, tapi kurang kat bahagian tu. Macam tu la lebih kurang. Tapi semua yang Allah bagi tu dengan sifatNya Yang Maha Pengasih dan Maha Adil.

Bila jumpa dengan orang yang ada kekurangan yang jelas ni, rasa bersalah sangat. Tambah-tambah kalau kita kenal orang tu sebagai orang yang baik akhlaknya.

Pernah berbincang dengan ikhwah pasal ayat 4 surah At-Tin. Maksud ayat tu, "Telah kami ciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya". Kenapa masih ada yang berkurang di kalangan manusia? Herm, bila cakap pasal ayat Allah ni mesti la kena rujuk kepada kitab tafsir untuk dapatkan gambaran yang jelas tentang ayat ni kan? Dah tak ingat apa tafsiran ayat ni, tapi kongklusi kepada perbincangan tu ialah, mungkin kekurangan tu yang terbaik untuk orang tu.

Kita tak tahu apa akan jadi kalau kita ada tu, kita ada ni. Allah tu Maha Mengetahui. Jadi, mesti ada dalam ilmu Allah apa yang terbaik untuk diri kita. Allah tahu kalau Dia bagi lebih sikit kat sini, akn jadi macam ni, dan begitu lah seterusnya.

Jadi, kita kena la bersyukur dengan apa yang kita ada, dan jangan memandang hina orang yang kita rasa tak sempurna atau tak elok bagi diri kita, sebab mungkin dia lebih baik dari kita seribu kali ganda. Ramai dari kalangan kita yang rasa diri dia lebih baik dari orang lain. Memang bagus ada perasaan macam tu, tapi jangan kita tunjukkan yang orang lain tu tak baik. Perasaan saudara kita mesti kita jaga dengan baik, takut dia kecil hati dan jauhkan diri. Tapi biasa la, bukan semua orang ada sifat memahami ni. Itu kekurangan orang tu.

Moga kita jadi insan yang bersyukur dengan apa yang kita ada. =)

0 komentar: