Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Gurauan Kekasih

Bismillahi wal hamdulillah

Masa blog-walking tadi terbaca satu kisah. Nak kongsi ngan korang. Baca tau...tau.

Anas r.a. menceritakan bahawa seorang lelaki badwi bernama Zahir, seorang yang buruk rupa parasnya tetapi sangat mulia akhlaknya serta sangat dikasihi oleh Rasulullah s.a.w.
Sekiranya Zahir datang ke Madinah, beliau akan menghadiahkan Rasulullah s.a.w. barang-barang yang dibawa dari kampungnya. Apabila dia hendak pulang, Rasulullah s.a.w. akan membekalkan barang-barang keperluannya pula sambil baginda bersabda (maksudnya): “Sesungguhnya Zahir orang kampong kita dan kita orang kotanya.”

Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. pergi ke tempatnya. Ketika itu dia sedang menjalankan urusan perniagaannya. Dengan perlahan-lahan Rasulullah s.a.w. datang dari belakang dan memeluknya kuat-kuta. Dia tidak menyedari bahawa yang memeluknya itu adalah Rasulullah s.a.w. Dia meronta-ronta minta dilepaskan. Rasulullah s.a.w. membiarkan saja Zahir meronta-meronta sehinggalah Zahir menoleh ke belakang dan didapati yang memeluknya itu adalah kekasihnya, Rasulullah s.a.w. Maka dengan bahagianya dia membiarkan belakangnya tersandar di dada Baginda.

Rasulullah s.a.w. masih tidak melepaskan pelukannya. Sebaliknya dengan keadaan tangannya yang mulia yang tetap memeluknya Zahir itu baginda berkata: “Siapa nak beli hamba ini? Siapa nak beli?”

Zahir yang memahami gurauan Rasulullah s.a.w. itu berkata: “Ya Rasulullah! Saya ini tak laku untuk dijual, saya barang yang tidak berharga!”. Lantas Nabi s.a.w. berkata kepada Zahir: “Tetapi kamu di sisi Allah berharga. Kamu mahal di sisi-Nya!” Musnad Ahmad

Jadi, korang rasa apa lepas baca? Mesti rasa macam lawak kan Rasulullah bleh buat melawak camtu ngan sahabat. Meh nak share apa aku rasa. Rasa sangat hiba, sedih dan jeles. Meh nak ce citer nape rase camtu.

1) Hiba- Sifat Rasulullah yang sangat kasihkan para sahabat dan umat selepas baginda, tidak kira siapa, selagi mana orang tu kasih dan cinta kepada baginda. Mana pernah ada dalam dunia ni manusia macam tu selain dari baginda. Rindu sangat nak jumpa Nabi.

2) Sedih - Sedar diri yang penuh dengan maksiat dan dosa. Tak mungkin untuk duduk separas dengan Rasulullah dan para sahabat. Kadang-kadang buat dosa berulang. Rasa sangat tak layak untuk dapatkan kasih dan cinta baginda.

3) Jeles - Bertuahnya insan yang dapat jumpa baginda, apatah lagi dipeluk. Memang impian muslim yang waras untuk peluk cium Rasulullah. Harap dapat dikurniakan peluang mulia itu. Amin Ya Rabb.

0 komentar: