Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Ramainya Nak Awen

Bismillahi wal hamdulillah

7 hari lagi...7 hari lagi nak periksa final....Allahu Rabbi.

Rata-rata pelajar universiti sekarang sudah mula bercuti. Ada juga segelintir kecil yang masih berjuang dengan peperiksaan. Ada juga yang belum mula periksa lagi (aku la tu). Cuti kali ini mungkin sedikit berbeza dari cuti-cuti sebelum ini bagi mereka. Cuti kali ini berjangka masa hampir 3 bulan. Wow, lama tu.

Ada yang seronok gila nak bercuti kerana telah dirancang dari awal untuk memenuhkan masa cuti itu. Ada ramai lagi yang tak tahu langsung apa nak dibuat dengan masa yang cukup lama tu. Bagi pelajar medik, otak dah cukup berkarat dah. Hanya menunggu waktu untuk kena sawan.

Jadi, kita akan dapati peningkatan jumlah rakyat Malaysia yang murung dan bosan secara tiba-tiba. Waktu bosan-bosan gini la ramai dok ligat nak kawen. Dialog yang tipikal untuk 3 bulan ini, "Arghh, bosan ah. Aku nak kawen ah." atau "Argghh, aku dah tak tahan dah. Aku kena kawen.". Semuanya gara-gara kebosanan tahap melampau, tak tahu apa nak buat dan masa yang tidak diisi dengan perkara-perkara yang boleh mengalihkan dari berfikir benda-benda yang tak berfaedah.

Kalau sebelum ni waktu tak cuti akan ada kuliah sana sini, tugasan sana sini, program sana sini. Paling kurang, akan rasa terisi hidup waktu tu. Tapi sekarang dah jadi lain. Bak kata ustaz tahfiz aku, kalau yang duduk kat rumah tu boleh tahu ada berapa ekor semut atas meja, dah berapa ekor semut lalu kat depan pintu, berapa populasi semut dalam rumah dan sebagainya.

Panjang kalau nak cerita pasal kawen nih. Tapi, dalam kulit kacangnye (in a nutshell), kalau idea nak kawen tu timbul time bosan, gundah dan tadak keja, eloklah ditangguhkan dulu. Sebabnya kita masih belum dapat garap konsep perkahwinan yang sebenarnya. Tapi kalau konsisten fikir pasal ni, mungkin lain cerita kot.

Banyak dah status kat buku muka pasal kawen-kawen nih. Haish. Oraet, selamat maju jaya kepada semua =)

2 komentar:

Ya,aku selepas ini....


Jap, ini tu siapa?