Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Warkah Buat Temanku

Bismillahi wal hamdulillah

3 hari lagi. Allahu Rabbi. Debaran makin terasa. Perasaan takut dah membalut diri. Takkan dapat lepas dari perasaan ini. Tapi inshaAllah, semuanya akan okay.

Di kala diri tak tentu arah ni, saja nak kongsi isi khutbah tadi. Subhanallah, perancangan Allah sangat sempurna. Tak sangka Dia menyampaikan 'pesanan' melalui khutbah tadi. Sangat masuk dalam hati sanubari.

Khutbah hari ini berkisar tentang kejayaan umat Islam di zaman Rasulullah s.a.w menumbangkan empayar Rom. Kejayaan ini berlaku pada tahun ke 8 hijrah. Pada masa itu, utusan yang dihantar terlebih dahulu kepada Raja Rom untuk memeluk Islam dibunuh. Akibat dari pembunuhan ini, Rasulullah mengumpulkan bala tentera seramai 3000 orang. Mereka dipimpin oleh Zaid bin Harithah.

Ketika bala tentera Islam tiba di satu tempat di sekitar Jordan, mereka mendapat tahu bahawa tentera Rom yang dikerahkan untuk menghancurkan tentera Islam adalah seramai tidak kurang dari 200 000 orang. Kalau ikut matematik biasa, orang akan kata ini kerja gila. Mana boleh nak menang 3000 lawan 200 000. Tapi matematik Allah berbeza. Bukan kuantiti yang menjadi ukuran, tapi kualiti.

Dalam peperangan tersebut, Zaid bin Harithah telah gugur syahid. Kemudian panji Islam dipegang pula oleh Abdullah bin Rawwahah, beliau juga syahid. Diganti pula oleh Ja'afar bin Abi Talib, yang kemudiannya juga gugur syahid. Dah tiga orang pemimpin tentera Islam gugur di medan syahid yang sama. Begitulah sengitnya peperangan tersebut.

Kemudian tugas pemegang panji Islam dipegang oleh Khalid bin Al-Walid. Beliau menyusun semula strategi peperangan umat Islam. Beliau tidak berundur dari medan perang, sepertimana kita akan lakukan jika berada di tempat beliau. Ini kerana, sebelum mereka berangkat ke medan perang, Rasulullah berpesan kepada mereka supaya berangkat ke medan perang dengan Nama Allah. Kerana yakin dengan bantuan Allah yang pasti datang, umat Islam meneruskan peperangan sehingga akhirnya mereka berjaya menumbangkan empayar Rom.

Untuk 3000 orang menang melawan 200 000 orang adalah suatu yang tidak mustahil dengan pertolongan Allah. Walaupun dengan persediaan dan kelengkapan yang jauh lebih sedikit dari musuh, mereka berjaya.

Jadi kawan-kawan, kita takkan sekali-kali cukup ilmu di dada. Terlampau banyak untuk dipelajari. Takkan mungkin dapat ingat semua. Yang ingat pun, kadang-kadang terlupa masa periksa nanti. Tapi, inshaAllah, kita mulakan dengan Bismillah. Mulakan dengan bergantung kepada pertolongan Allah. Yakin dengan Dia, inshaAllah apa saja yang lalu, kita akan hadapi dengan tenang dan senang.

Seperti kata abang Maher Zain, "When the time gets hard, and there's no way to turn, as He promised He will always be there".

Mohon yang terbaik dariNya. He knows best.

=)