Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Akhirnya....Alhamdulillah

Bismillahi wal hamdulillah

Syukur setinggi-tingginya ke hadrat Ilahi. Tidak ada perkataan lain yang layak diucapkan melainkan puji dan puja kepadaNya. Penantian, penyeksaan, penderitaan, pemerkosaan dan keperitan selama 7 tahun akhirnya berhasil dengan sebuah kejayaan. Kejayaan yang cukup manis dan berharga. Alhamdulillah aku berjaya mendapatkan MBBS USIM (/UKM??). Hehe.

Ape jadi hari periksa hari tu, aku takmo cerita lagi. Nak cerita hari dapat keputusan dulu. Pagi tu, lepas subuh, aku tido sampai pukul 10. Ye la, malam tu main futsal pukul 1. Pastu sambung tengok ManU belasah Schalke'04 6-1. Memang mengantuk la kot.

Mula-mula dapat arahan pergi fakulti pukul 2 petang untuk pengumuman keputusan. Tiba-tiba member bilik sebelah datang dengan berseluarkan seluar askar 3 suku beritahu kena pergi fakulti sekarang, iaitu pada pukul 12 tengahari untuk makan tengah hari. Dengan serta-merta aku mencapai baju kuliah minggu lepas yang masih elok dan terus pakai tanpa mempedulikan keadaan sekeliling. Nasib baik dah siap mandi dan gosok gigi.

Perasaan masa tu memang cuak gila. Kalau kadar degupan jantung yang normal bagi orang dewasa adalah di antara 60-100 degupan/minit, degupan jantung aku mungkin mencapai 130 degupan/minit. Keadaan ini dipanggil sebagai tachycardia. Tapi aku masih dapat mengawal perasaanku bila aku nampak lauk-pauk yang terhidang di depan mata. Tapi aku tak makan banyak sangat, walaupun tengah lapar. Hanya makan sedikit cukup untuk membekalkan tenaga menghadapi keadaan stress sebentar lagi.

Aku tengok ada kawan-kawan aku masih boleh bergelak-ketawa, bertepuk-tampar, berguling-guling dan berlari-lari anak di sekitar tempat makan. Aku biarkan saja. Aku tahu mereka merupakan golongan yang selalu cemerlang. Aku tidak risaukan mereka sangat. Aku lebih risaukan masa depan aku. Apakah aku boleh menapak ke fasa kehidupan yang baru atau aku masih kekal berada di takuk yang sediakala.

Masa keputusan nak diumumkan, aku nampak Dr. Azlina, Dr. Maiza dan Dr. Madeehah masuk dari pintu belakang. Aku sempat menoleh dan melemparkan senyuman berkala sederhana kepada mereka. Mereka membalas dengan sukarelanya. Tiba-tiba, "Eh, awat mata Dr. Azlina dah merah? Menangis ka? Result tak umum lagi pun? Nak nangis wat pa? Adakah ini tanda buruk bagiku? Atau mungkin ada habuk masuk mata doktor?", getus hati kecilku tanpa mendapat sebarang jawapan. Aku tidak menghiraukan getus hati kecilku itu.

Aku terus-menerus berselawat ke atas Nabi dan berdoa agar keputusan yang aku dapat merupakan keputusan yang terbaik dari sisiNya untuk diriku. Aku tengok member-member ada yang tunduk, diam, akathisia dan ada yang merakam peristiwa bersejarah ini menggunakan kamera telefon pintar masing-masing.

Dekan yang mengumumkan keputusan. Beliau memulakan dengan ucapan. "Adus, panjang le plak ucapan beliau", getus hati kecilku lagi. Kemudian beliau mula membacakan keputusan, satu per satu. Pergh, kekecutan perut yang dirasai sangat teruk sekali. Rasa macam nak guling-guling kejap kat atas lantai sambil melaungkan "Reformasi...Reformasi". Tapi semua itu hanya dalam fikiran semata-mata. Hakikatnya aku tetap duduk di atas kerusi sambil memeluk tubuh.

Satu per satu nama disebut. "Aduh, bila beliau nak sebut nama aku nih?", persoalan yang dilontarkan oleh hati kecilku. Setelah menunggu dengan penuh sabar dan istiqamah, akhirnya nama aku disebut. Rasa macam nak menangis (mmg dah nangis pun...hehe). Tapi aku sempat lap air mata dari mengalir di atas kulit pipi. Lelaki macho tak menangis depan orang ramai, hanya di tempat-tempat sunyi dan di atas sejadah. Hehe.

Syukur sangat dapat menghabiskan zaman bujang di universiti. Sekarang nak menghadapi zaman bujang di alam pekerjaan pula.

Terima kasih tak terhingga diucapkan kepada semua pensyarah-pensyarah, terutamanya Prof.Shahrir, Dr. Azlina, Dr. Madeehah, Dr. Maiza dan yang lainnya. Jasa anda tak mudah untuk dibalas. InshaAllah aku akan berusaha sedaya mungkin untuk menjadi insan yang lebih baik. Terima kasih juga buat sahabat-sahabatku, terutamanya ahli tetap rumah dan ahli separa tetap rumah (Im) kerana telah banyak membantu dalam mengulangkaji dan ajak makan.

Ada tanggungjawab yang lebih besar menanti di hadapan. Moga Allah berikan kekuatan dan ketabahan untuk aku thabat menapak dalam menggapai keredhaanNya. =)

6 komentar:

wah..bestnya..
tahniah senior...

 

alhamdulillah! tahniah2~
selamat menempuh alam pekerjaan!

 

".... Tiada kemenangan melainkan berkat pertolongan Allah SWT " [3:126]

 

Terima kasih kesemuanya =)

 

MIki... kitorang lak yang takut nak exam. gudluck as a houseman. tunjukkan yang graduan usim lebih bagus! :) mabruk