Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Malam Sebelum Peperiksaan Klinikal

Bismillahi wal hamdulillah

Selesai semuanya. Sekarang tunggu masa untuk pulang ke teratak bonda tercinta dan kembali semula ke asrama untuk mengangkut pulang segala khazanah yang telah terkumpul sejak 6 tahun yang lepas. Setelah dicerakin, dibuang, ditolak, dibuat tak tahu dan diplastik sampahkan, kesemuanya hampir 5 tan. Perlu menyewa lori kontena untuk membawa pulang harta-harta berharga ini.

Ok, kali ni nak berkongsi dengan semua tentang pengalaman aku masa nak periksa praktikal/klinikal dekat HUKM. Malam sebelum periksa tu, macam biasa la, semua ahli rumah berkumpul di bawah kipas ruang tamu, bertilamkan tilam baru, semua berdiskusi tentang kes-kes yang berpotensi untuk jumpa esoknya. Memang semua rasa cuak. Ada je bila bincang pasal topik nih, tiba-tiba ada mamat sebut pasal benda yang tak pernah didengari oleh mamat-mamat yang lain. Perghh, menyirap bulu roma. Rasa macam tatau apa-apa langsung pasal topik tuh, gara-gara tak tahu satu point. Memang cuak.

Ada juga bila tengah bincang pasal topik nih, ada mamat dah bercampur-aduk dengan topik lain. Dan mamat-mamat lain yang mendengar penerangan terima je tanpa segan-silu. Nasib baik sempat diperbetulkan. Masa tu memang rasa macam dah degenerate neuron-neuron otak dan tatau apa-apa. Memang cuak.

Ada juga bila tengah khusyuk dengar perbincangan, tergosok gigi dengan syampu videlle sasoon dan bukannya dengan ubat gigi. Ok, ini agak melampau dan secara hakikatnya tidak terjadi. Tapi, nak berikan gambaran yang jelas tentang kecuakan malam itu, ini mungkin terjadi pada sesiapa sahaja yang sangat cuak. Memang cuak.

Pada asalnya ramai yang rancang untuk tidak tidur malam itu. Ini kerana kecuakan yang amat ketara dapat dirasai oleh semua orang. Namun, akhirnya semua menuju ke tempat peraduan masing-masing. Aku salah seorang dari mereka. Apa yang bakal aku coretkan di sini adalah kisah benar yang berlaku pada diri aku. Bagi mereka yang bawah umur, harap berhenti baca di sini dan pergi buka buku Iqra'.

Jam menunjukkan hampir pukul 1 pagi. Aku dapat merasakan mata aku semakin letih dan layu. Kadangkala penglihatanku kabur dan nampak seperti ada dua bayang (diplopia). Itu tandanya mataku sedang memberontak menyuruhku berehat dan memberikan haknya, iaitu melelapkan mata. Aku memadamkan lampu bilikku. Rakan sebilikku telah lama nyenyak dibuai lena. Dia merupakan seorang pelajar yang pintar, tapi tidak aku. Jadi aku perlukan masa yang lebih untuk menelaah dan mengulangkaji pelajaran.

Aku melabuhkan badan comelku di atas katil. Aku baca doa tidur, Al-Fatihah, 3 Qul dan ayat Kursi seperti selalunya. Tiada apa yang berbeza dari malam-malam sebelumnya. Aku lelapkan mataku.

Tiba-tiba, "Ya Allah, macam mana nak examine inguinal hernia?", jerit hati kecilku. Dengan serta-merta otakku ligat mengingati langkah-langkah pemeriksaan yang pernah aku praktiskan sebelum ini. Aku mainkan kembali bayangan ketika mana aku pernah memeriksa pesakitku sebelum ini. Aku ingat di awal dan di akhir. "Eh, apa jadi selepas inspection? Nak suruh berdiri dulu ke duduk? Nak kena guna glove ke tak nih? Nak suruh pesakit paling ke arah lain tak bila batuk? Apa tanda-tanda itu inguinal atau femoral hernia? Macam mana kalau tak nampak?". Semua persoalan ini datang satu-persatu tanpa selang masa yang panjang. Aku cepat-cepat membuka mata dan berselawat. Jantungku berdegup kencang dan aku berpeluh. Aku terasa sangat takut dan seperti mahu menangis sekuat-kuatnya. Yang lebih menakutkan lagi ialah, aku sedar itu BUKAN MIMPI.

Sebagai seorang yang mengetahui ilmu psikologi, aku tahu itu merupakan tindakbalas normal seorang manusia ketika berhadapan dengan sesuatu yang sulit dan sukar. Aku cuba menenangkan diri. Aku banyakkan selawat dan istighfar. Aku tahu, hanya dengan bertenang aku mampu melepasi ujian ini. Setelah berjaya bertenang, aku cuba untuk melelapkan mata lagi.

"Shit Uih, aku tak revise leukimia lagi. Aduh, dah la topik yang mula-mula sekali study 3 minggu lepas. Mana nak ingat sangat. Ok....ok. Kalau dalam budak yang common is ALL, kalau tua CML. Eh, betul ke? Ke terbalik? CML ke AML? Eh, ke lymphoma? Thalassemia tu leukimia jenis ape?", sekali lagi aku membuka mata. Jantungku berdegup kencang dan aku berpeluh. Kali ni serius aku hampir-hampir menangis. Tapi aku sempat bertenang dengan selawat dan istighfar.

Aku sedar yang aku masih belum cukup dengan senjata untuk masuk ke bilik periksa. Aku juga sedar yang aku harus berikan hak kepada yang berhak. Aku perlu beri peluang untuk badanku berehat. Aku terus mencapai telefon bimbit dan mengunci jam pada jam 4.00, 4.30, 5.00 dan 5.30. Aku tidak mahu kecewa sekiranya aku tidak terjaga pada bunyi jam yang pertama. Jadi aku kunci jam untuk 4 masa yang berbeza.

Dipendekkan cerita, aku sempat tutup alarm telefon bimbitku sebelum dia berbunyi, bermaksud, aku tak dapat tidur sepanjang malam itu. Aku bangun solat subuh dengan badan dan jiwa yang sangat letih. Aku tahu yang aku terpaksa bertahan sehinggalah ke pukul 5 petang nanti. Dari pukul 6 pagi hari sebelumnya sehingga pukul 5 petang hari peperiksaan, aku tidak tidur selama 35 jam. Hanya Allah yang mengetahui betapa seksanya jiwa ini untuk menghadapi hari tersebut. Ia merupakan satu pengalaman yang agak dahsyat. Semuanya gara-gara CUAK.

Ok, setakat sini dulu. Nanti aku sambung apa yang jadi masa hari periksa tu plak.

3 komentar:

bila banyak sangat.. semua bercampur aduk.. tak nanti exam pun

 

proexam..gastritis 3malam beturut2.xleh study..xleh tido..bess :)

salam.hai

 

mutiara bd- btoi3x...tp mmg byk btol kena igt...x igt sgt pon =)

redsugarpaper- ahlan...trok gak smp 3 hari...mmg bes sgt la tu...hehe...grad mane?