Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Temuduga Untuk Biasiswa

Bismillahi wal hamdulillah

Baru lepas baca berita berkenaan cadangan satu parti politik meminta kerajaan membatalkan sesi temuduga untuk calon yang ingin mendapatkan pembiayaan biasiswa JPA. Mereka juga mencadangkan agar semua pelajar yang mendapat A+ bagi kesemua matapelajaran diberikan biasiswa secara automatik. Aku kurang bersetuju dengan cadangan yang diutarakan.

Bila kita bercakap tentang biasiswa yang diberikan oleh kerajaan, ia melibatkan duit rakyat. Seperti yang kita maklumi biasiswa yang diberikan kepada para mahasiswa/i saban tahun bukanlah melibatkan jumlah yang sedikit, bahkan bernilai jutaan ringgit. Bila melibatkan jumlah penggunaan wang berskala besar sebegini, aku rasa kita perlu berhati-hati dan berhemah dalam menguruskannya. Kita bercakap tentang amanah yang diberikan oleh rakyat kepada kerajaan untuk menggunakan wang itu untuk perkara yang sepatutnya.

Untuk meletakkan kriteria pencapaian akademik semata-mata sebagai syarat untuk mendapatkan biasiswa adalah tidak wajar. Ini kerana keputusan peperiksaan tidak menggambarkan secara menyeluruh peribadi dan potensi seseorang itu. Kita telah melihat dan mendengar bagaimana beberapa figura yang mencapai kecemerlangan dalam akademik akhirnya tersungkur di persada kerjaya dan kehidupan dek kerana tidak mampu menghadapi tekanan yang tinggi. Kita ambil Ernest Hemingway sebagai contoh. Beliau merupakan seorang wartawan, penulis dan pemenang anugerah nobel. Beliau merupakan seorang yang cemerlang dalam bidang akademik, tetapi beliau akhirnya membunuh diri pada tahun 1961 akibat tidak tahan dengan tekanan hidup yang makin memuncak.

Ada ramai lagi contoh yang boleh kita sebutkan, contoh dari luar negara mahupun dalam negara, tetapi tidak perlu untuk kita hurai lebih lanjut berkenaan contoh-contoh figura di dalam negara kita. Pokoknya, pencapaian akademik semata-mata tidak patut dijadikan sebagai indikator untuk memberikan biasiswa.

Aku kenal ramai yang bijak, cerdik dan pandai di bidang akademik. Aku juga tahu ada sebilangan di kalangan mereka yang tidak mampu untuk bergaul dengan masyarakat dan hidup dalam dunia mereka sendiri. Kita mengharapkan mereka yang mendapat biasiswa ini cemerlang di bidang mereka masing-masing dan akhirnya akan menjadi pemimpin masyarakat, dan kemuncaknya pemimpin negara.

Sebab itu kekuatan IQ (Intelligence Quotient) sahaja tidak cukup untuk mempersiap seseorang itu untuk berjaya dalam kehidupan. Sebabnya insan tidak terbentuk di atas platform kebijaksanaan semata-mata. Perlu ada unsur-unsur lain seperti emosi dan juga spiritual yang bersama-sama memberikan bentuk dan ciri yang baik kepada seseorang itu.

Sebab itu 30-40 tahun yang lepas mendapati bahawa, kebanyakan mereka yang berjaya lebih dari orang lain tidak bahagia dalam kehidupan mereka. Ini kerana mereka kekurangan dari aspek emosi atau EQ (Emotional Quotient) dan seterusnya mereka rohani atau SQ (Spiritual Quotient).

Temuduga tidak dapat memberikan gambaran yang sepenuhnya berkenaan EQ dan SQ calon. Namun, kita dapat menilai dan mendapatkan gambaran sedikit-sebanyak tentang calon tersebut. Dengan mendalami sedikit ilmu psikologi, kita dapat menilai secara kasar peribadi seseorang itu berdasarkan bahasa badan. Bagaimana calon duduk, salam, bercakap, gerakan tangan dan seumpamanya membantu dalam membuat penilaian. Namun, masih tidak sempurna, dan tak akan ada instrumen yang mampu memberikan keputusan 100%.

Tetapi, cara ini adalah yang terbaik setakat ini yang mampu dilakukan dalam membuat penilaian, di samping keputusan akademik. Manusia mampu mendapat 100% dalam ujian bertulis, tetapi manusia tidak mungkin sempurna dalam aspek hubungan sesama manusia. Namun, kita mahukan yang terbaik semampu mungkin.

0 komentar: