Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Apa Nak Dikato

Bismillahi wal hamdulillah

Kata orang tua-tua, "Jangan takut, kalau benar", atau dalam loghat utaranya, "Toksah takut, kalau betoi". Ramai dari kita menghafal kata-kata ini, tapi berapa ramai yang berani untuk mengamalkannya.

(Disclaimer: Entri ini sangat tidak sesuai dibaca oleh mereka yang belum cukup umur, berhati suci, berjiwa murni, berfikiran sempit, jumud dan lumut, tidak boleh terima pendapat orang, berotak beku dan tertutup dan yang mencintai bahasa baku akibat penggunaan bahasa yang sangat pasar dan kasar di sisi seorang rakyat marhaen)

Aku dulu seorang penakut. Aku bukan seorang yang suka ke depan, bercakap depan orang ramai, tambah-tambah lagi orang yang aku tak kenal dan tak kisah. Aku dulu dekat sekolah selalu kena buli dengan kawan-kawan sampai terkencing dan terberak. Ok, agak 'over-exaggerate'. Tapi memang betul, aku dulu penakut. Tapi adakah sekarang aku seorang yang berani? Ya, semestinya. Tetapi ada tempatnya.

Aku takkan berani kalau member aku cabar aku terjun dari tingkat 10 dengan sua muka dahulu. Itu bukan berani namanya. Itu bodoh lagi bahlul. Aku takkan berani kalau member cabar aku untuk pergi bercakap dengan mana-mana gadis yang aku berkenan, sebab aku pemalu orangnya. (Jangan gelak)

Tapi kalau aku tahu ada yang salah dan tak kena dengan sesuatu, aku akan berani untuk bertindak. Tambah-tambah kalau benda tu ada kena-mengena dengan aku. Contohnya ada taik cicak jatuh dalam kek hari jadi aku. Mesti la aku kena bertindak, walaupun bahagian kek yang ada taik cicak itu dimakan oleh orang yang aku benci gila-gila. Sebab nanti kalau dia perasan mesti dia kata aku 'prank' dia. Tak ke naya camtu.

Berani untuk kata apa yang benar, berapa ramai yang tengah baca entri ni berani buat? Aku pun takde la berani sangat, tapi ok la. Selalunya orang yang selalu dok cakap benar ni, atau dalam bahasa yang lebih marhaen lagi, dok perbetoi orang ni mesti selalu kena label yang tak baik. Cakap banyak la, kaki gebang la, macam-macam lagi. Dan yang terlebih jelas sangat, orang yang jenih macam ni memang ditakuti oleh sekelian alam. Ape ke hei nye?

Kalau kita tau apa yang orang tu kata memang salah, apa yang nak kita takut kalau dia nak bagitau satu dunia pun. Asalkan memang benda tu 'absurd' la. Tak masuk akal langsung. Contoh, ada sorang member aku ni tuduh aku sebenarnya sorang pompuan. Ape ke hei nye? Memang kapla jingga la dia tu kan, sah-sah memang tak betul. Apa nak takutnye kalau dia nak bagitau satu atmosfera pun. Memang dah terbukti secara saintifik yang aku lelaki, sejati plak tu.

Tapi orang akan jadi takut-takut kalau benda tu benar atau dekat-dekat nak betoi. Contoh, ada sorang member aku ni tuduh aku pakai spender terkoyak kat juboq, lebih tepat sebelah kanan atas. Aku pulak tak ingat hari tu aku pakai spender yang mana satu, tapi memang seingat aku ada satu spender tu terkoyak. Jadi member aku ni nak bagitau orang ramai yang aku pakai spender terkoyak aritu.

Aku pun mula la menggelabah, sebab mungkin betoi apa dia kata tu. Walaupun orang lain tak nampak, aku dah mula menggelabah. Orang kata sudah jatuh ditimpa tangga, member aku tu pulak kata dia ada bukti. Baru aku teringat dia ambik gambaq masa aku tunjuk spender aku tu kat dia. (Yang aku pun pi tunjuk tu pasaipa) Sepatutnya aku tak takut sebab orang lain memang tak tau pasal tu.

Tapi naluri manusia tu memang macam tu. Bila dia bersalah, dia menggelabah. Lepas tu, bila member aku ni nak bercakap je aku tutup mulut dia. Aku ugut dia supaya jangan sebarkan berita tu, sebab nanti aku malu.Dia tak makan saman, dia kata dia nak cakap gak. Last-last, aku culik dia bawak masok dalam hutan dan ikat dia. Aku biarkan dia selama beberapa hari kepada alam semulajadi. Dan akhirnya sapa pun tatau.

Haa, ni contoh ja. Jangan ingat betoi cerita ni. Aku nak bagi hampa faham sifat manusia nih, sifat kita la. Bila orang cakap benda betoi pasai keburukan kita mula la kita nak buat benda yang tak masuk dek akal. Orang-orang yang tak boleh kawal sifat ni, kita jangan la bagi dia pegang jawatan besar dalam persatuan kita. Takut nanti dia takmau mengaku apa salah dia. Sepatutnya kita berlapang dada bila ada orang tegur kita. Kalau ada orang tegur aku pakai sepender terkoyak, aku boleh ja jawab balik, "Takpa, yang penting seluar kat bahagian luar, sebab aurat tak nampak pun walaupun spender aku terkoyak. Tapi aku akan berusaha untuk tak pakai dah lain kali kalau ianya mengganggu hang". Gila songsang orang yang tegur aku macam tu.


1 komentar:

entri ni banyak maksud tersirat.