Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Kena Kuat Dengan Tuhan Baru Elok

Bismillahi wal hamdulillah

Hidup ini banyak memberi pengajaran kepada kita jika kita mahu membuka mata dan mendengar. Setiap yang berlaku di sekeliling kita memberikan kita ibrah tertentu yang boleh dimafaat bersama. Setiap perbualan yang tidak dirancang juga kadangkala membuatkan kita banyak berfikir. Tapi sejauh mana tindakan susulan kita selepas itu yang menjadi tanda soalnya.

Menerima kehadiran tukang elektrik bukan beragama Islam ke rumah baru-baru ini rupanya merupakan satu yang bermanfaat. Dia datang untuk membetulkan peralatan elektrik rumah yang rosak. Kebanyakan tukang baiki yang datang ke rumah selalunya akan bercerita tentang kerja mereka. Tukang kayu akan bercerita tentang kayu, tukang batu (ada ke?) akan bercerita tentang batu, simen dan seumpamanya, dan tukang elektrik akan bercerita tentang kerja-kerja yang pernah dilakukannya. Tetapi tidak yang ini.

Ketika dia sedang membai perkakas elektrik di rumah, aku meminta izin untuk meninggalkan dia sebentar untuk menunaikan solat. Seperti biasa, tidak ada apa-apa yang luarbiasa berlaku. Usai solat, aku pergi semula kepadanya. Dia seorang pendiam, tidak berkata banyak. Tiba-tiba dia berkata, "Itu sembahyang kan, tak sampai lima minit pun. Tapi ramai orang tak boleh buat". Aku agak terkejut dan cuba mencari apakah maksud sebenar yang ingin disampaikan.

"Itu la saya tengok, sembahyang sat saja, tapi ramai tak boleh buat". Oh, baru aku faham. Aku senyum dan mengangguk sebagai tanda bersetuju. "Ramai orang tak kuat dengan tuhan. Sebab itu la jadi macam-macam sekarang. Kalau kita kuat ugama, kita mesti tak buat merapu punya", dia menyambung. Aku terus senyum dan mengangguk. Aku menguatkan apa yang dia kata dengan pernyataan yang sama, tapi dengan ayat yang berbeza. "Yang pasti, Tuhan itu satu. Kita semua setuju macam tu, cuma cara kita nak dekat dengan dia saja berbeza. Orang Islam cara lain, kita cara lain. Tapi bila kita tau ada akhirat sana, nanti baru kita tau cara sapa yang betul", dia terus bercakap.

"Kalau ketua kita tak kuat ugama, yang bawah-bawah ni lagi la. Sebab tu kena pilih betul-betul. Saya pun ada baca pasal ugama Islam. Saya mau tau saja, saya bukan Islam. Tapi kita kena tau la sebab kita mau hormat sama orang Islam. Tak salah kan?".

Aku tidak mampu berkata apa-apa. Terlalu gembira dapat bertemu seorang yang mempunyai fikrah yang baik, sayangnya dia masih belum mendapat hidayah. Lebih sayang, aku tidak tahu menggunakan ilmu perbandingan agamaku bila diperlukan. Sigh.


1 komentar:

Lantas ianya membuatkan kita berfikir....