Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Salam...:snow31:

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, "Islam itu bermula dalam keadaan asing, dan ia akan berterusan menjadi asing sepertimana mulanya, beruntunglah orang2 yang asing".

Hadith ini menampakkan kepada kita realiti umat Islam pada hari ini. Dengan pertumbuhan ekonomi dan pembangunan yang semakin mentap di dunia secara umumnya, dan di Mesia secara khususnya tdk langsung menampakkan yg Islam dijadikan sbg salah satu agenda penting dlm perkiraan masyarakat. Saban hari kita mendengar dari berita2 di saluran2 prima negara membincangkan tentang kejatuhan dan kenaikan harga saham dunia dan seumpamanya. Namun berapa kalikah kita mendapat peluang untuk mendengar berita tentang usaha2 dakwah dlm membentuk generasi Rabbani yg kita dengar dari medium2 berita prima kita. Melainkan jika hadirnya org2 penting,barulah kita mendapat peluang sedemikian.

Yg sering kita dengar berkenaan Islam ialah kes perceraian, fasakh, rogol, buang anak dan seumpamanya menampakkan kita hanya menumpukan kpd benda2 yg tdk menguntungkan Islam. Inilah yg kita suapkan kpd minda org bukan Islam, dengan menampakkan kpd mereka bahawa Islam merupakan agama pelampau. Pengakhirannya ialah, mereka menuduh Islam scr keseluruhannya sbg pengganas dan menyebabkan umat Islam yg tdk bersalah menjadi mangsa dan seumpanya.

Inilah hakikat dunia kita pd hari ini. Kita tlh menjadikan Islam itu 'lbh' asing kpd semua, dan samada kita sedar ataupun tidak, kita akan disoal pada suatu hari nnt ttg apa yg telah kita lakukan utk mengatasi atau memperbaiki keadaan pada hari ini. Oleh yg demikian, marilah kita sama2 tingkatkan ketaqwaan kita dan tuntutlah ilmu sebanyak mungkin agar kita dpt melakukan islah dan dakwah dgn berkesan.

0 komentar: