Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Blogging?

Salam...:snow05:


Lama tak menulis. Buat teman2, mtk maaf diucapkn. Kehidupan di Tampin agak sibuk, bkn hya dgn urusan pembelajaran malah juga urusan peribadi. Baru2 ni ada seorang sahabat mencadangkan utk menulis ttg mengapa berblog?


Aku percaya stiap blogger mempunyai intensi dan niat tersendiri mengapa ingin berblog. Ada yg ingin menulis isi hati yg tak dpt diluahkn di dunia nyata. Ada yg berblog sekadar mengikuti peredaran semasa dan ada juga yg berblog sekadar ingin mengisi masa lapang.


Aku berblog krn aku ingin berkongsi pengetahuan yg aku ada dan bertukar2 pendapat dgn blogger2 lain. Aku yakin dan percaya bhw menjadi tggjwb seorang muslim utk cb menyampaikn apa shj ilmu yg dia peroleh utk kebaikan bersama. Kdg2 kita mendapt pelbagai input dan informasi, namun kita tak mempunyai platform utk menyampaikn.


Bg penceramah, medan menyampaikan dan berkongsi ilmu adalah melalui ceramah2 yg diadakn. Aku tak mempunyai peluang utk menyampaikn dgn cr tersebut. Kalau ada pun, aku tak petah berkata2. Msh lg ada halangan gentar dan gementar.


Kdg2 aku dgn sengaja menulis dgn nada negatif utk mendptkn pendapat shbt2, dan alhamdulillah, byk komen dan kritikan yg sgt berguna dan membina. Aku ingin mengucapkn setinggi2 penghargaan pd shbt2ku.


Buat teman2 yg baru nak berjinak2 dgn dunia blog ni, nasihatku yg hina ini, tentukn dan btolknlh niat sblm menjejakkan kaki ke dlm dunia blogging ni. Tggjwb utk menjaga blog kita amt tinggi sbnrnye. Sgl entri yg ditulis mgkn akn mempengaruhi kehidupan dan kptsn seseorang. Lantas tak mudah sbnrnye berblog ni.


Aku rs tu je la kot sekadar utk pengetahuan semua. Harap dpt manfaat :)

8 komentar:

Assalamualaikum..

Tahniah untuk saudara ..

Memang begitulah hakikat dan tujuan kehidupan kita miqdad.. tak ada satu cm pun pergerakan kita yang seharusnya dibaxirkan melainkan untuk menunjukkan pada tuhan bahaw kita ni hamba nya yang sentiasa mengahrapkan kasih sayang dan redhanya..

Semoga kita sama-sama dapat menggunakna wasilah blog untuk menjadi penyambung lidah nabi-nabi..

NAbi-nabi dahulunya menyebarkan risalah agung iaitu mengajak manusia kepada tuhan. MAka begitulah kita... mestilah menggunakan kelelangkapan kita untuk menyebarkan dan mempromosikan serta mengajak manusia kepda tuhan..

Love God and Care for Others


Wassalam,,

Semoga saudara di sayanagi tuhan.

Maaf atas segala silap kata.

 

sape ye anonymous ni?nak gak knal.

 

pengagum dlm diam dowh...

 

uih...cam bes lak.keh3.tp cam knal la sape anonymous ni based on cara tulisan.

 

sori mdad, ko salah teka. anon di atas bukan aku.

 

yup cop.i know u too well to say that anon above is u.keh3