Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Pesona Duniawi

Akhi 1: Akhi, ana tgk anta ni dah lama x g usrah...anta bz ke?

Akhi 2: Minta maaf la akhi. Ana bkn xnak g, tp ana ade hal stiap kali ade usrah.

Akhi 1: Ana minta maaf akhi, tapi ana tgk sejak due menjak ni, ana banyak dengar crita anta keluar berdua dengan Latifah (bkn nama sebenar). Ana xnak caye mule-mule, tapi bila ana dah nampak dgn mata kepala ana sendiri, ana terkejut juga. Ape crita?

(Akhi 2 terkejut dan tak sedap hati)

Akhi 2: syeikh, ana x pernah kacau atau masok campor hal idop anta, ana mengharapkan perkara yg sama dari anta jugak.

Akhi 1: Astaghfirullah akhi, ana x pernah berniat nak masok campor idop anta, tapi ana xnak tgk sahabat ana terjerumus dalam maksiat. Ingat mengingati ni perkara yg dituntut agama syeikh.

Akhi 2: Ahh, maksiat ape yg ana buat? Ana x buat mende salah pon.

(Akhi 1 mengurut dada sambil istighfar)

Akhi 1: Akhi, hubungan laki pompuan ni kita kn jaga. Ada cara dan kaedah dlm berhubungan ni. Ni kalau dah sampai anta angkut anak dara orang naik kereta berdua-duaan, terhoyong-hayang ke sana ke mari TANPA tujuan yg baik, apa crita. Dulu tyme kt skolah agama anta juga yg halang sehalang-halangnya mende ni. Skarang ni anta plak menjadi pendokong. Apa crita skali lagi?

Akhi 2: Ana x buat pape salah pon. Ana dah mmg janji nak kawen ngn dia. Dia pon dah stuju. skarang ni la nk knal-knal dulu ngn dia. Ana bawak dia kluar ja. Mak ngn ayah dia pon tau. Ktorang xde pon pegang-pegang tangan ke, peluk-peluk ke. Just g makan-makan je, tanye kabo. Takkan tu pon salah. Ana pon tau drpd pegang pompuan bkn muhrim, lbh baik cucuk pala ngn besi panas. Cmon la!

(Akhi 1 nek bengong...urut dada skali lagi smbl istighfar panjaaaang)

Akhi 1: Astaghfirullah syeikh, Istighfar syeikh. Istighfaar. Anta dah berubah byk sgt la. Kita ada panduan, ada agama. Islam dah tetapkan dah batas-batas pergaulan kita. Kalau dah keluar berdua-duaan, boleh timbul fitnah syeikh. haa, ni kan dah timbul fitnah.

(Akhi 2 panas)

Akhi 2: Ahh, dah la. Anta ngn ahli usrah tu sume sama je. Tak pernah nak memahami ana. Takde sape pon dlm dunia tau betapa sepinya ana. Ana pon manusia biasa gak. Perlukan belaian dan kasih sayang sorang wanita. (buek)

Akhi 1: Kita ada Allah. Allah sayangkan kita lebih dari mak ayah kita syeikh. Cuma kita je nak atau xnak. Ya Allah syeikh, dosa tu syeikh. Kalo btol anta dah serius ngn si Latifah tu, anta kawen la cepat-cepat. Elak dosa dan fitnah.

Akhi 2: Anta igt senang ke nak kawen skarang ni? Ana mana ada duit lagi skarang. Kan tgh blaja lagi. Dah tu, mak ayah die letak harga tinggi nak mampos. Ana tgh kumpul duit la ni.

(Akhi 1 tepuk dahi...penin...hmpir kepupusan idea)

Akhi 1: Kalo dah camtu tangguhkan la mende ni. Lagipon anta pasti ke die yg terbaik untk anta? Kite x plh berdasarkan wajah je syeikh. Yg plg penting agama. Ade je ramai akhawat kite yg tertunggu-tunggu org nk masok meminang. Derang tu insyaAllah fikrahnye baik. Dah dibentuk ngn program-program yg kite wat.

(Akhi 2 bengang)

Akhi 2: Ahh, dah la. Ana dah malas nak layan anta. Lepas ni xyah pgl ana g usrah lg. Ana ade usrah lain.

(Akhi 2 berlalu pergi meninggalkan Akhi 1...Akhi 1 rasa sedih krn pupus hujah nak menasihatkan sahabat baiknya...apa lagi yang mampu dibuat oleh Akhi 1...ada idea??)

8 komentar:

Nasihat terbaik adalah bila KAWAN kita melihat kita,

Hatinya teringat untuk kembali kepada TUHAN,

Bentuklah HATI kita agar AKHLAK yang terpancar menjadi peringatan kepada KAWAN kita.

Ingatlah Sabda Nabi tentang mencegak maksiat, tangan, lidah dan hati berdasarkan urutannya.

Akhlak kita ditunjukkan dengan fisikal kita pertamanya iaitu tangan dan sebagainya, dan seterusnya lisan kita yang akhirnya hati.

 

ukhti,anti ada cdgn x camne kita nak nasihatkan org yg tolak nsht kita wat kali pertama?

 

em..maybe boleh cuba nasihat lagi? kalau tak terima jugak, nasihat lg. harap2, makin byk dia dgr, makin masuk dlm hati dia.. sambil berdakwah, jgn lupa sertakan dengan doa..mntk tolong drpd Allah moga lembutkan hati kawan kita.. sbb hidayah hak Allah semata2.. :]

 

Salam Miq..

"Berpesan-pesan dengan kebenaran..
Berpesan-pesan dengan kesabaran.."

Be tough..
Don't quit..

 

Ko akhi nombor berapa?

 

NASIHAT KAWAN

Nasihat terbaik adalah bila KAWAN kita melihat kita,
Hatinya teringat untuk kembali kepada TUHAN,
Bentuklah HATI kita agar AKHLAK yang terpancar menjadi peringatan kepada KAWAN kita.
Ingatlah Sabda Nabi tentang mencegak maksiat, tangan, lidah dan hati berdasarkan urutannya.
Akhlak kita ditunjukkan dengan fisikal kita pertamanya iaitu tangan dan sebagainya, dan seterusnya lisan kita yang akhirnya hati.

*(AKHI) -maaf bukan Ukhti, seperti yang saudara sangka.


1.Hati adalah tempat pandangan Allah dan disitulah punca segala-galanya dalam diri kita.

2.Yang Maha membolak balik kan hati manusia hanyalah ALLAH.

3.Jadi kita harus bertanya terlebih dahulu pada diri kita, sudah cukupkah usaha kita untuk memohon kepada ALLAH agar di elokkan hati kawan kita.

4.Insya ALLAH, dengan langkah pertama ini, kita akan dilapangkan minda untuk memilih kaedah mana yang paling sesuai mengikut keadaan dan situasi.

5.Ada yang kita hanya perlu diam, ada tikanya kita perlu bersuara dengan lembut, ada kalanya kita perlu bersuara dengan lantang dan ada kalanya kita perlu gunakan kekuatan fizikal.

6.Tapi semuanya bergantung kepada situasi dan keadaan. Dan kita sebagai manusia sekurang-kurangnya tahu beberapa kaedah menegur dan menasihati. Cuma hati kita yang kadang-kdang kabur dan keliru untuk memilih yang mana satu menjadikan kita buntu dan seolah -olah tidak tahu.

7.Jadi langkah pertama adalah doa dan permohonan kepada ALLAH. Insya ALLAH, kita ak dibantu ALLAH untuk mendapat lintasan dalam minda kita tentang mana satu yang lebih sesuai.

8.Dan janganlah putus asa jika nasihat pertama tidak didengari. Jika saudara mahu lagi, bertayalah pada ALLAH dalam doa. Dan teruskan dan ALLAH mungkin akan memberikan lintasan hati dan aqal serta perspective dalam bentuk yang lain.

9.Sebab hati manusia ALLAH yang pegang.

10.Tapi jika kawan kita itu memang sudah tidak “makan nasihat”, apalah yang nak disedihkan hati, hati dia adalah milik ALLAH, barangkali pada kawan itu ada hijab yang menghalang untuk TUHAN mengubahnya.

 

Anonymous- akhi rupanya.kan elok kalo perkenal diri.kalo ade org dtg umah Rasulullah,mst Rasulullah tnye siapa.

Jamil- x ssh kot ko nk teka aku no bape n ko no bape.yg pntg msg smp.

tyruzia_3186- yup,mmg mencabar kalo nk nasihat org ni.tp lg susah nk nasihat dr sendiri

 

Biasanya kalau org tu ade background agama,die dah tau kot yg bende tu x elok..constant but a friendly reminder might help.

Keep your parents,family and good friends close..kawan yg baik akan sentiasa ajak kite ke arah kebaikan & kite pn akan tergerak nk berubah kalau ade kwn2 camni--insya-Allah..

Aku rase kalau kite sayangkan mak ayah kite,fikirkan air muka diorg,we wouldn't have d heart to do bad things

At least thats wat i think