Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Memasak

Bismillahi wal hamdulillah

Hari pertama cuti...apakah hasilnya?

Tadaa...


ni ayam masak kalio...apekah kalio itu?jangan tanya


ni daging masak sos tiram kot...pe tah nama die

Nampak macam sedap kan? Ye, memang sedap. Hehe. Ok, sebagai perkongian bersama, meh aku aja camne nak masak ayam masak kalio atau dalam bahasa saintifiknya, Kalio Ayam.

Bahan-bahan:
  1. ayam (bape ketul? pandai2 la)
  2. garam
  3. serbuk kunyit dibancuh ngn air
  4. santan (pandai2 la bajet)
  5. 1 keping asam keping
  6. 1 helai daun kunyit (1st time tau kunyit ade daun)
  7. ubi kentang (kupas dulu kulitnye)
  8. bunga kobis
  9. 8 ulas bawang merah (blend)
  10. 3 biji cili merah menyala (blend)
  11. 5 biji cili padi (blend)
  12. serai (tumbuk ngn lesung...bkn tangan)
  13. lengkuas (sama gak macam serai tu)
Senang je kan, bahan-bahan die..kat pasar tu belambak ade. xyaah g jauh2.

Cara masak:
  1. mulakan dengan bismillah dan berdoa agar menjadi masakan ni
  2. tumiskan bahan yg diblend tadi itu agar naik baunya sehinnga ke tingkat 13
  3. campurkan ayam, ubi kentang, bahan yg ditumbuk dan air kunyit dalam satu periuk agar wujud semangat muhibbah antara mereka. Campur la air skek, tapi jgn byk sgt.
  4. masak sehingga mendidih. blub...blub...blub
  5. masukkan bunga kobis, asam keping daun kunyit dan garam.
  6. pastu masukkan santan.
  7. adjust sesedap rasa
  8. tadaaa....
Herm... adik aku kata rasa die macam masak pendang. tapi yg pasti die tibai dengan gembiranya. So, kepada sesape yg nk kongsi resipi masakan, sila buat blog anda sendiri. Hehe.

p/s: paknjang, bila nak ajaq masak sambal?


3 komentar:

Tahniah! Dah pandai memasak.
Cuma konpius...apa itu masak pendang?
Masak rendang ka pindang tau la :)

 

oh,hamba tersilap...pindang

 

Hmm...maybe u should put a pic of urself cooking next time. Seeing is believing, after all. Haha. Should I congratulate u too? :p