Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Niat Baik Niat Buruk

Bismillahi wal hamdulillah

Ibn 'Abbas r.a berkata, "Rasulullah s.a.w meriwayatkan bahawa Allah s.w.t berfirman, maksudnya;

Sesungguhnya Allah mencatatkan selutuh kebaikan dan keburukan. Kemudian Allah menjelaskan, " Barangsiapa yang memiliki keinginan untuk melakukan kebaikan, tapi ia tidak sempat melakukannya, maka Allah mencatatkan satu kebaikan yang utuh untuknya. Jika ia benar-benar melakukannya maka Allah mencatatkan untuknya sepuluh kebaikan (pahala) hingga 700 kali ganda, bahkan lebih baik. Jika ia memiliki keinginan melakukan perbuatan yang keji, tapi ia tidak sempat melakukannya, Allah mencatat satu kebaikan yang utuh untuknya. Jika ia memiliki keinginan untuk melakukan perbuatan keji dan ia benar-benar melakukannya, Allah mencatat untuknya satu kekejian (dosa)"

Hadith riwayat Bukhari

Betapa Allah itu Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Allah s.w.t telah memberikan peluang yang sangat mudah kepada hamba-hambaNya untuk memperoleh kebaikan di dunia bagi dijadikan bekalan di akhirat sana. Ganjaran yang dapat dijadikan bukti akan ketaatan dan ketundukan kita terhadap Rabb yang menguasai dan memiliki segala-galanya, namun ramai di kalangan manusia tidak mengerti dan buta akan kasih sayang Ilahi ini. Mereka terlampau dikaburi dengan keseronokan dan kealpaan dunia yang sementara sehinggakan mereka sanggup memperjudi nasib mereka ketika berhadapan dengan timbangan amalan kelak.

Kalau diikutkan hadith Qudsi di atas, betapa senang manusia untuk masuk ke syurga. Namun hakikatnya ramai yang ke neraka, wal'iyazubillah, dek kerana tidak mempunyai kesedaran yang jelas. Siapakah manusia itu? Aku, kau dan mereka. Kitalah calon-calon yang bakal dihadapkan dengan keadaan yang menggugat kesedaran dan keimanan sehinggakan kita memilih jalan untuk ke neraka.

Ya, kita sering terbabas. Bukan sebarang terbabas, terbabas yang jauh menyimpang dari jalan Ilahi. Namun, selagi roh masih di jasad, masih terbuka pintu taubat insyaAllah. Aku mohon perlindungan untuk diriku dan juga kamu dengan Tuhan Yang Maha Berkuasa daripada syaitan dan nafsu yang durjana. Moga kita berterusan di atas jalan ini, jalan sehala, menuju syurga, kekal selamanya. Amin ya robbal 'alamin.

0 komentar: