Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Umat Muhammad

Terasa lawak apabila memikirkan bagaimana senangnya kita jatuh tersungkur di dalam jerangkap samar permainan fikiran yang dipengaruhi bisikan iblis. Sedangkan kita merupakan umat terpilih dan dimuliakan oleh Allah s.w.t. Umat Muhammad mendapat tempat yang tinggi di sisi Ilahi sehinggakan, syurga takkan dijejaki oleh manusia lain melainkan dijejaki dahulu oleh umat Muhammad. Begitulah maqam kita di akhirat sana.

Mungkin dek kerana gah akan kelebihan yang diberikan, umat Muhammad telah terlupa akan kriteria yang perlu dipenuhi sebelum boleh bergelar umat terbaik atau terpilih ini. Rata-rata sudah tahu ciri-ciri itu, tetapi suka untuk aku mengingatkan diriku dan juga mereka yang mungkin sudah terhantuk kepalanya, sehingga mengalami amnesia buat sementara waktu.

Dalam surah Ali-Imran ayat 110, Allah telah berfirman;

كُنۡتُمۡ خَيۡرَ اُمَّةٍ اُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَاۡمُرُوۡنَ بِالۡمَعۡرُوۡفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ الۡمُنۡكَرِ وَتُؤۡمِنُوۡنَ بِاللّٰهِ‌ؕ
"Kamu merupakan sebaik-baik umat yang telah dikeluarkan oleh Allah dari kalangan manusia, kamu menegakkan ma'ruf dan mencegah kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah"

Sepatutnya kita mampu untuk menangkis segala pengaruh yang cuba menodai kesucian fikiran kerana janji Allah s.w.t dalam ayat. Allah telah meletakkan kita di atas, mengatasi umat-umat yang lain tanpa perlu kita berusaha secara lebih, sepertimana kita berusaha untuk mencapai cita-cita kita di dunia ini. Kita tidak perlu untuk melakukan apa-apa kerja tambahan untuk mendapat gelaran umat terbaik ini. Kita tidak perlu untuk mempunyai pengaruh yang besar di kalangan manusia untuk meloloskan diri kita bagi mendapat gelaran ini. Kita tidak perlu membodek sesiapa bagi memperoleh gelaran ini. Gelaran ini diberikan kepada umat Muhammad yang telah mengucapkan kalimah suci syahadah, dengan memperakui Allah sebagai Tuhan Yang Esa, dan Muhammad adalah rasulNya.

Apabila telah menjadi golongan umat Muhammad, secara terus, kita memegang taklifan sebagai seorang Muslim khalifah di atas muka bumi ini. Lantas perlu untuk kita melakukan segala suruhan dan meninggalkan segala larangan yang telah ditetapkan oleh syariat.

Apakah antara taklifan yang perlu disandang dan disempurnakan untuk digelar umat terbaik ini. Umar Al-Khattab radiyallahu'anhu, ketika mentafsirkan ayat di atas, beliau menyatakan bahawa umat terbaik ini hanya akan diberikan jika memenuhi kriteria-kriteria yang disebutkan dalam ayat tersebut. Yang pertama, menegakkan ma'ruf. Yang kedua, mencegah kemungkaran, dan yang terakhir berimana kepada Allah.

Kita lihat pada hari ini, umat Islam bagaikan tidak berdaya untuk bersaing dengan masyarakat lain dalam segenap bidang. Umat Islam dilanyak dan dibunuh hampir setiap hari. Isu Palestin, yang bermula sejak tahun 1948 sehingga kini masih belum mendapat kata penyelesaian, sehinggakan ramai umat di sana syahid akibat dihujani peluru dan bom hampir setiap hari. Umat Islam di tempat lain hanya mampu menyaksikan sahaja bagaimana kesengsaraan yang dialami masyarakat Palestin. Kita menubuhkan badan negara-negara Islam untuk memperjuangkan dan membebaskan kiblat pertama umat Islam, namun apa yang kita dapat saksikan hari ini, suara badan negara-negara Islam itu seolah-olahnya tidak mampu untuk menyelesaikan permasalahan tersebut. Mengapa ini boleh berlaku sedangkan kita umat terbaik?

Persoalan ini mungkin boleh terjawab dengan merujuk kembali kepada wahyu Allah di atas. Sebenarnya kemungkaran di dunia kita dah terlampau jauh mengatasi ma'ruf yang kita inginkan. Rasanya semua dah tahu akan hal ini, saja nak cakap juga sebagai peringatan kepada kita semua. Kita lihat di negara kita Malaysia sahaja, dah tak dapat gambarkan dengan perkataan betapa banyak dan meluasnya pengaruh mungkar ini. Aku menulis ini dengan perasaan kesal dan kecewa kerana kadangkala aku juga terpengaruh dengan perkara mungkar ini. Semakin kita terdedah kepada dunia, semakin kita terlupa akan kerja kita.

Dengan perkembangan teknologi yang begitu pesat sehinggakan tidak terjangkau untuk peroleh satu per satu, ia seolah-olah membuka pintu gerbang kepada kemungkaran untuk meresap masuk dan seterusnya mempengaruhi minda dan pemikiran umat Muhammad. Selagi mana ianya tidak dikawal oleh pendidikan yang bersumberkan wahyu, tidak akan sekali-kali kuasa kemungkarannya dapat dibendung.

Mungkin ada yang berkata, "Dah tahu macam tu, gunakan la untuk buat baik. Yang nak terpengaruh tu kenapa?". Ya, aku setuju. Kalau sudah tahu mana baik buruknya, pilih la yang baiknya sahaja. Namun hakikatnya kita mengetahui, manusia bukanlah robot yang hanya akan melakukan perkara seperti yang diprogramkan sahaja. Pasti manusia akan terbabas dan jatuh tersungkur.

Ibarat kita melalui satu padang yang dipenuhi dengan kemuncup, sudah pasti akan terlekat kemuncup itu di seluar kita, dan itulah yang boleh diibaratkan sebagai kemungkaran yang perlu kita cegah setiap hari.

Dengan melakukan 2 kriteria pertama sahaja tidak mencukupi untuk kita digolongkan dalam golongan umat terbaik. Kriteria ketiga iaitu iman kepada Allah menjadi pendokong kepada 2 kriteria awal tersebut. Tanpa iman, semua yang dilakukan hanyalah sia-sia. Lantas iman haruslah diteguhkan dan ditingkatkan dari hari ke hari. Iman di hati boleh diibaratkan seperti besi yang bersinar. Mana mungkin besi bersinar selama-lamanya. Pasti karat kan mencacatkan sinarannya, perlu untuk digilap semula untuk kembali bersinar. Iman juga perlu digilap setiap hari agar sinarannya mampu 'membutakan' pengaruh kemungkaran dari menodai jiwa insani.

Apabila ketiga-tiga kriteria ini kita penuhi, insyaAllah, barulah kita layak mendapat gelaran umat terbaik. Barulah kita dapat berbangga menjadi umat Muhammad al-Amin.

0 komentar: