Semangkuk Bijirin

Ingin berkongsi ilmu, pengalaman dan pendapat...

Perut Berkeroncong Di Kala Tengah Malam

Bismillahi wal hamdulillah

11 hari lagi menjelang peperiksaan akhir. Aduh, makin senak perut dibuatnya. Hampir setiap hari ada kelas ulangkaji. Setiap kali itulah rasa sangat cuak nak berdepan hari periksa. Rasa macam tak tahu banyak benda lagi. Memang tak tahu pun. Mohon Allah permudahkan semuanya. Mohon doa dari kalian semua. Aku sangat membutuhkannya. Tidak mungkin aku berjaya tanpa restu Ilahi.

Bila duduk dekat asrama ni, tiap-tiap kali mesti kena makan dekat kedai. Tak boleh dan tak mahu masak dekat rumah. Mahu tak mahu, kedai mamak la destinasi makan, selalunya. Kita boleh tengok macam-macam jenis manusia dekat kedai mamak. Memang kedai 1Malaysia. Masyarakat majmuk semua makan dekat situ. Tapi yang nak dijadikan cerita sedih, masa aku makan sekali tu, terjumpa la dengan satu couple nih.

Lelaki dengan perempuan la, bukan yang songsang punya. Dua-dua rambut karat. Si perempuan tu, pakaian dia jangan cakap la. Memang seksa. Pakai seluar pendek ala-ala seluar dalam aku.Baju ketat macam tak pakai baju. Jadi, apa yang sedihnya? Ok apa boleh cuci mata? Haah, memang cuci mata, sampai aku dah kena allergic conjunctivitis dah.

Nak disedihkan lagi, boleh pulak buat aksi-aksi tidak memberangsangkan (baca: merangsangkan) depan orang ramai (baca: depan aku). Peluk sana, peluk sini. Cium sana, cium sini. Guling sana, guling sini (baca: Nampok beno nipunyee).

Sedih la bila semua ni jadi depan mata kita dan kita tak boleh nak buat apa-apa melainkan menyanggah dengan hati. Itu selemah-lemah iman kan? Memang tak terkejut la dengan meningkatnya kadar zina dan anak luar nikah, kalau begini masyarakat yang kita hasilkan.

Jangan kata semua ni benda biasa. Benda ni berleluasa, tapi bukan biasa. Bila kita kata benda biasa maksudnya benda yang kita iktiraf dia berlaku di sekeliling kita. Takkan kita nak iktiraf maksiat sebagai benda yang biasa bagi kita kan? Aku pun selalu gak tersilap pasal benda ni. Takut juga kadang-kadang, takut kita teriktiraf benda-benda macam ni. Mintak Allah simpangkan kita dari fitnah dunia dan kubur. Amin.

Haa, sekadar mengambil kesempatan entri kali ni nak ucapkan tahniah kepada sahabat-sahabat yang bakal bergelar ibu. Waaa, terujanya nak ada zuriat dah. Tapi ingat, mereka datang dengan amanah. Bukan sekadar penyeri rumahtangga. Cewah, cakap macam dah ada seploh anak. Memang pun. Heee.

Oraet, selamat maju jaya buat semua. Jangan lupa doakan aku sekali masa tadah tangan tu, Moga Allah makbulkan hajat kita.

Amin~

Nak makan durian...huuu

2 komentar:

thanx =)

grad bulan 5,konvo bulan 12 inshaALlah =)